Bruid van Argentinië - Pam Lewis




Waar gaat het boek over? 
In 1912 reist de vijftienjarige Minke van Enkhuizen naar Amsterdam om de vrouw van de zakenman Sander DeVries op haar sterfbed te verplegen. Enkele uren na haar dood vraagt Sander Minke ten huwelijk. Ze accepteert zijn aanzoek en daarna varen ze naar Zuid-Amerika, waar Sander in de olievelden zijn fortuin hoopt te maken. In het Argentijnse stadje Comodoro gutst de olie door de straten en wordt er zwaar gegokt en gedronken. Maar Minke is verliefd, de ruige omgeving deert haar niet. Tot ze zwanger raakt en ontdekt dat haar echtgenoot verre van perfect is. Hun eens zo rooskleurige toekomst verandert in een nachtmerrie. Maar Minke is niet voor niets in Enkhuizen opgegroeid...

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Heel aangrijpend. Je wilt steeds verder lezen.
Door dit boek besef je weer dat sommige gewoontes eigenlijk nog niet eens zolang geleden is dat het heel gewoon was terwijl dat nu niet meer voor te stellen is. Je kan je namelijk niet voorstellen dat het een eeuw geleden, ja, echt, zo kort is het eigenlijk nog maar geleden, dat het heel gewoon was dat de dochter des huizes, als ze 15 of 16 jaar was, uit huis ging om bij rijke mensen in huis te gaan wonen en daar de huishouding te doen. Dat betekende voor de 'arme' ouders weer een mond minder om te vullen en er kwam extra geld in het laatje. Ook was het toen heel gewoon dat ze op jonge leeftijd trouwde met een man die haar vader, of soms zelfs haar overgrootvader kon zijn. Dat het toen heel gewoon was dat je op je 17e/18e 2 kinderen had. Gelukkig is dat nu niet meer zo.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is heel vlot geschreven, het boek leest lekker weg.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Minke, omdat ze een heel sterke vrouw is die niet op haar mondje is gevallen. Die voor zichzelf durft op te komen en leergierig is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik het meeste een hekel heb.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Enkhuizen is een mooie plaats en ik geloof best dat dat een eeuw geleden ook al zo was, net zoals Amsterdam dat was en is. Comodoro klinkt mij niet echt leuk, maar wel gezellig in de oren en New York, dat lijkt me echt een wereldstad, wat het een eeuw geleden waarschijnlijk ook al was.

Mooie quote in het boek: 
Er bestaat niet één absolute waarheid voor iedereen.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut, want het geeft een mooi beeld van hoe het nog geen eeuw geleden er aan toe ging.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Waarschijnlijk wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het niet weggeven, maar hij mag op de e-reader blijven staan. Was het een fysiek boek geweest, dan had ik die niet weggegeven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet bekijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik heb het boek net 2 uur uit en het houdt me nog steeds bezig. Blijf verbaasd over het leven dat Minke heeft geleid en ben heel benieuwd hoe het haar en haar kinderen verder is gegaan.



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg