Lieveling - Kim Van kooten



Waar gaat het boek over? 
Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man – die door Puck ‘ome meneer’ wordt genoemd – ontfermt zich over het meisje. Ome meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Heftig, ik heb een paar keer gehad dat ik het boek wilde sluiten en een ander boek wilde pakken omdat ik me ergerde aan ome meneer, aan wat hij deed. Tegelijkertijd wilde ik ook verder lezen omdat ik wilde weten of er gerechtigheid zou komen. Aangezien jullie mijn recensie nu zitten te lezen, zullen jullie begrijpen dat ik het boek heb uitgelezen, hoe heftig het onderwerp ook is en ik ben er blij om, want ik had al vanaf bladzijde een door dat er ook genoeg te lachen zou vallen, naast het verdriet, boosheid en alle andere gevoelens die het boek teweeg brengt. Of de gerechtigheid zege viert, dat moet je zelf maar gaan lezen.
Aan de moeder heb ik me eigenlijk hooguit maar een paar keer geërgerd, moest meer om haar domheid en haar egoïsme, of beter hoe ze reageerde, lachen. Tot een bepaald moment dat ze hoorde wat er was gebeurd, toen kreeg ik medelijden met haar.
Met Puck heb ik het vanaf het eerste moment al te doen gehad. Dat haar jeugd van haar is afgenomen vanaf het moment dat ze zijn verhuisd.
Wat ik jammer vind, is dat je niets meer hoort van haar echte vader. Het lijkt mij dat hij toch op een bepaald moment ook iets gehoord moet hebben en zijn dochter zou willen helpen/opvangen.
Daarnaast was voor mijn gevoel het boek nog niet uit, want ik miste nog een paar hoofdstukken, over hoe het haar verder is gegaan. Het einde was nogal raar, niet af. Kan helaas niets meer zeggen, want dan zou ik het einde verraden en dat is niet leuk voor diegenen die het boek nog niet hebben gelezen.
In ieder geval neem ik mijn petje af voor Kim dat zij zo'n zwaar en heftig onderwerp zo luchtig en geregeld met humor heeft geschreven. Ik geloof best dat dat niet makkelijk is geweest.

Wat vind je van de cover? 
Erg liefelijk en bedriegelijk. Je verwacht namelijk, als je niet hebt gelezen waar het over gaat, een boek met (liefdes) gedichten te lezen of een mierzoete roman. Je verwacht niet dat er achter die cover een heftig verhaal schuilt. Toch past de cover bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Eigenlijk heb ik hier hetzelfde antwoord als bij de vorige vraag. Ook hier past de titel goed bij het boek. Kan  niet zeggen waarom, want dan zou ik een gedeelte van het verhaal verraden.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is geschreven vanuit het kind en je ziet haar ouder worden wat schrijven aangaat. Het is vlot geschreven, soms ook met humor, vooral als het om haar moeder gaat of de familie van haar moeder. Toch lees je het verdriet en de schaamte tussen de regels door.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Oma Crooswijk, wat een heerlijk mens is zij toch. Uiteraard heeft ze zo haar fouten, maar ze heeft hart op de tong en het beste voor met haar kinderen en kleinkinderen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ome meneer. Lees het boek maar om te begrijpen waarom ik een hekel aan hem heb. Ik weet zeker dat jij na het lezen van dit boek ook een hekel (dat druk ik nog zachtjes uit) aan hem hebt.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Rotterdam blijft een wereldstad.

Mooie quote in het boek: 
Uiteindelijk komt de waarheid altijd aan het licht, hoe goed je haar ook verstopt.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer was genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar ik ga hem verwijderen van mijn e-reader.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming en ik hoop ook niet dat die er komt, want dit boek is te gruwelijk om verfilmd te worden. Sorry Kim.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me zeker nog een hele tijd bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Mocht ze ooit weer een boek uitbrengen, wat ik wel hoop, maar dan met een wat minder heftig onderwerp, maar wel met de humor erin zoals ze dat met name met de moeder van Puck heeft gedaan, dan zal ik die zeker gaan lezen.




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg