Thuis In Portugal - Marieke Woudstra



Waar gaat het boek over? 
Marjolein heeft een zware tijd achter de rug als alleenstaande moeder met twee puberdochters. Wanneer ze Bart ontmoet is ze aanvankelijk terughoudend; durft ze nóg eens verliefd te worden? Ze neemt hem mee naar haar geliefde Portugal, en als ook Bart valt voor het land, het klimaat, de mensen en de natuur, begint Marjolein toch te geloven dat ze samen een toekomst hebben. Al snel vatten ze het plan op om een oud boerderijtje te kopen in de Alentejo. Als ze door een speling van het lot wat extra geld ter beschikking krijgen, wagen ze de stap: ze kopen huize 'Altavista', en zeggen Nederland definitief vaarwel. Ze willen biologische olijfolie maken en verkopen, en verder zelfvoorzienend leven. Maar wie weleens een aflevering van Ik vertrek heeft gekeken, weet dat het allemaal niet vanzelf gaat: er wacht hun een periode met uitdagingen, hard werk en tegenvallers. Zal het Marjolein en Bart lukken hun grote droom te verwezenlijken?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Dit is echt een boek dat je tussendoor leest of nadat je een heftig/emotioneel boek hebt gelezen, leest om bij te komen van het heftige verhaal, om je af te leiden. Het is in feite in dagboek-vorm geschreven, ook al staan er geen datums bij, maar je gaat steeds naar het volgende moment in Portugal en de gedeeltes uit Nederland worden hooguit in fragmenten als een korte terugblik beschreven. Storend is dat niet.
Je leert ondertussen een paar woordjes Portugees. Je leert een paar gewoontes kennen en ook krijg je een paar tips waar je op moet letten als je besluit om een huisje te kopen in Portugal, tevens leer je iets over geitenkaas maken.
Het boek mist wel diepte en er gebeurt niets schokkends, maar dat is in dit geval niet erg.
Ik bewonder Bart & Marjolein in ieder geval, zeker omdat ik niet weet of ik ook zo zou kunnen en willen leven, maar de plaatsen die ze bezoeken en waar ze later gaan wonen spreekt me zeker aan. Daar zou ik ook wel willen wonen, maar dan toch met iets meer luxe.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi, je wilt er gelijk heen.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen, vooral omdat Marjolein al verliefd was op Portugal.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is, zoals gezegd, in dagboek-vorm, maar dan zonder datums, wat niet storend is. Je mist ook niet de stukjes uit Nederland, omdat die af en toe in een terugblik voorbij komt.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Marjolein, omdat ze alles achter zich durft te laten om in een vreemd land te gaan wonen en op een andere manier, dan ze gewend was, durft te gaan leven.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik had aan niemand een hekel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ik denk dat we volgend jaar maar eens 2 weken naar Portugal op vakantie moeten gaan. Antwoord zegt dus genoeg. ;)

Mooie quote in het boek: 
De planten, de stenen, de dieren en de mensen zijn met elkaar verbonden door een web van bewustzijndat ons allemaal verenigt.

Zou je het boek aanraden? 
Als je van feel-good boeken houdt, dan kan ik je het boek zeker aanraden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik vond het een heerlijk boek om te lezen, maar één keer lezen was genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken of ik zou het als in slaap-val-film kijken, want zoveel gebeurt er dus niet.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Eerlijk gezegd hield het boek me niet bezig als ik het weg legde om wat anders te doen en ik denk ook niet dat me boek nu nog lang bezig zal houden. Het was heerlijk om te lezen nadat ik het boek De kleine moeder van Bergen-Belsen van Hetty Verolme had gelezen, dat liet me even de ellende uit dat boek vergeten, waar ik nog steeds blij ben dat ik dat boek heb gelezen, maar moest even iets luchtigs lezen.





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg