Terug Naar Congo - Lieve Joris



Waar gaat het boek over? 
Op zoek naar sporen van haar heeroom, die missionaris was in Congo, reist Lieve Joris in 1985 naar Zaïre. Haar tocht leidt naar het oude Congo van de paters, maar ook naar het Zaïre van Mobutu: ze ontmoet vertrouwelingen en critici van de president, trekt de zwarte cité is waar de vermaarde Zaïrese plantrekkerij de toon aangeeft en het dansen doorgaat tot de ochtend gloort. In een oude roestige boot vaart ze de Zaïrestroom op. 'Terug naar Congo' is een zoektocht naar het koloniale verleden, maar ook een scherpzinnig portret van het dagelijks leven in het hart van Afrika.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Heel indrukwekkend waarbij je een kijkje krijgt op hoe de mensen leven, denken en doen in Zaïre. Lieve neemt geen blad voor de mond en laat zich niet bang maken door de 'negatieve' verhalen van 'blanken' over de oorspronkelijke bewoners. Het maakt haar alleen maar nieuwsgieriger na hoe ze echt zijn. Of de vooroordelen echt waar zijn of dat je dat met een flinke pak zout moet nemen.
Het boek leest over het algemeen vlot weg, maar soms had ik moeite met lezen omdat er veel Franstalige zinnen in staan. Het is jammer dat er niet achter die zinnen tussen haakjes de Nederlandse vertaling is geplaatst. Niet iedereen die het boek leest, kent Frans. Wat me overigens verbaasde dat er in Congo zoveel Frans werd gesproken, maar dat blijkt dus te komen doordat er zoveel Belgen hebben gewerkt en gewoond. Ook vond ik het soms langdradig.
Het is in ieder geval een mooi stukje geschiedenis van hoe het tot sowieso 1985 was. Je leest hoe ze toen omgingen met bijvoorbeeld als iemand was overleden, hoe ze toen leefden, de verschillen tussen arm en rijk en de verhoudingen tussen blank en zwart.

Wat vind je van de cover? 
De cover past bij het boek. Je hebt echt het idee dat het over Congo gaat, ook al ben je daar nog nooit geweest.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Over het algemeen leest het boek vlot weg, maar soms vond ik het langdradig en het is irritant dat de Franse zinnen niet vertaald zijn.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, ik merk dat ik toch niet zo avontuurlijk ben, dat ik zelf niet die reis zou maken die Lieve heeft gemaakt. Ik zou gillen als ik een kakkerlijk op mijn kamer zag en daar niet meer slapen. Dat zij dat wel heeft gedaan, vind ik knap. Sowieso zou ik als vrouw niet alleen naar zo'n land reizen. I know, ook dat klinkt als een vooroordeel, maar ik vind het nu eenmaal fijner om samen met iemand te reizen.
Toch had ik het gevoel dat ik even een paar dagen met Lieve ben meegereisd, omdat ik alles zo voor me zag en niet alles vond ik even leuk om te zien, maar het is wel de keiharde werkelijkheid.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan je het boek aanbevelen, maar voor de Franse zinnen zou ik wel een Frans-Nederlands woordenboek of een vertaal app op de telefoon bij de hand houden als je die taal niet kent.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, ik vond het leuk om het boek te lezen, maar hoef hem niet nog een keer te lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar ik ga hem verwijderen van mijn e-reader.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik niet kijken. Evengoed kan het een goedbekeken film worden. Vooral voor diegenen die niet van lezen houden, zou dit een goede en leerzame film kunnen zijn.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk dat het boek me nog wel even bezig zal houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel.

Website van de auteur:
Lieve Joris





Koop bij bol.com

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg