Bermuda - Basje Boer


Dit boek heb ik onlangs op Zin gewonnen en ik wil Zin daarvoor hartelijk danken.

Waar gaat het boek over? 
Meis weet niet hoe ze moet leven. Wanneer ze haar beste vriendin kwijtraakt, verliest ze alle houvast. Ze slentert over straat en vlucht voor het donker, bang voor alles om zich heen. Filmscènes vlechten zich door haar dagen en maken de werkelijkheid tot een droom. Wanneer Meis' bestaan zo klein is geworden dat ze er nauwelijks nog in past, laat ze alles achter en vertrekt. Haar intuïtieve zoektocht naar zichzelf leidt van het Amsterdamse Bos en Lommer tot aan een woonboot in de gracht. Terwijl ze nieuwe identiteiten uitprobeert, wordt Meis ook door de mensen om haar heen in verschillende rollen gedwongen. Maar wie is ze nu echt?

Bermuda is een beklemmende, poëtische coming of age-roman, een mystiek relaas waarin de fictie het meermaals lijkt te winnen van de werkelijkheid.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Ik vond het moeilijk om in te komen en zocht in het begin van het boek steeds excuses om het boek weg te leggen, maar naarmate het verhaal vorderde, naarmate ik het lastiger vond om weg te leggen. Wilde steeds doorlezen, weten hoe het verder zou gaan. Soms moet je een stukje terug lezen omdat je dacht dat het fictie was terwijl het echt was en andersom. Het verhaal is poëtisch geschreven, wat prettig wegleest. De zinnen zijn niet te te lang, maar steeds net goed zonder dat ze te lang lijken. Het plot is heel mysterieus en laat je met vragen zitten. Misschien moet er een vervolg op dit verhaal komen om te lezen hoe het verder is gegaan met Meis. Dat mag dan, net zoals in dit boek, in vier delen, of zes, als je de proloog en de epiloog meetelt, opdegedeeld worden. Misschien dat er dan minstens één vraag beantwoord wordt waar ik heel niewsgierig naar ben. Anderzijds kan je zelf je eigen fantasie erop loslaten.

Wat vind je van de cover? 
Mysterieus. Ik had overigens voor een andere haarkleur gekozen, want de hoofdpersoon is niet blond.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Ik vind die niet bij het boek passen. Welke titel dan wel bij het boek past, kan ik zo niet zeggen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is poëtisch geschreven waardoor het verhaal vlot wegleest. In het begin was het wel lastig inkomen.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is heel origineel en soms herkenbaar, maar dan op een overdreven manier uitgebeeld.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Je ziet Meis veranderen van een jonge vrouw die niet weet wie ze is, die zoekende is, zich diverse identiteiten aanmeet, tot een jonge vrouw die weet wie ze is en wat ze wil.

Zat je direct in het verhaal?
Nee, het duurde even voor ik in het verhaal zat.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
In het begin totaal niet, maar zo te verder ik in het boek kwam, zo te beter het verhaal mijn aandacht vast wist te houden.

Heeft het plot je verrast?
Ja, maar het is een plot die je met vragen laat zitten waardoor je hoopt dat er een vervolg op komt.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Over het algemeen wel. Iedereen kentwel een Elfriede, Lester, Nicky, Hubert en andere personen die genoemd worden.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Lester, omdat hij zichzelf niet anders voordoet dan hij is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Callie Ann, omdat ze nep is.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon? 
Ik denk het wel, want Meis is leuker dan ze denkt, maar je moet haar wel in haar waarde laten en naar luisteren naar wat zij te vertellen heeft.

Had je in de tijd dat het boek zich afspeelt willen/kunnen leven?
Daar leef ik in en ik kan het dus. ;)

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Amsterdam is een geweldige stad.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, want ze laat je tegelijk nadenken over jezelf. Wie ben je zelf, ben je wie je bent of doe je je (stiekem) anders voor dan je bent?

Mooie quote in het boek: 
Real life cannot be perfect.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Ik denk dat vooral jongeren het een leuk boek zullen vinden en zich er soms in zullen herkennen.

Hoeveel sterren geef je het boek?
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek weggeven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming en ik kan me, eerlijk gezegd, ook niet voorstellen dat dit boek ooit verfilmd wordt, maar mocht dit boek ooit verfilmd worden, dan ga ik die niet kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk dat het boek me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, dat hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Hier kan je de referenties, thematische inspiratie, terzijdes en voetnoten uit het boek vinden.

Website van de auteur:
Basje Boer

Website van de uitgever:
Nijgh & Van Ditmar





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg