Daar Zijn Vrienden Voor - Suzanne Peters


Van Suzanne Peters mocht ik haar boek lezen en recenseren en wil haar daar hartelijk voor danken. Ik heb genoten van het boek.

Waar gaat het boek over? 
Beste vriendinnen Dionne en Emma kennen elkaar al vanaf de basisschool. Ondanks hun verschillende levens praten ze regelmatig bij met een wijntje. Hun grootste geheimen verzwijgen ze echter voor elkaar. Zo weet Emma niet dat Dionne bang is voor het stuklopen van haar huwelijk. Dionne weet niet dat Emma zich alleen maar voordoet als de happy single, terwijl ze snakt naar een relatie en tot over haar oren verliefd is op haar (getrouwde) baas. Intussen benijden ze elkaars levens. Hoe groen is het gras aan de overkant?

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De cover nodigt je uit om het boek meteen te lezen. Het is een heerlijk boek dat vlot wegleest. Soms lig je in een deuk, vooral Emma weet je aan het lachen te krijgen met haar opmerkingen. Daarnaast worden er een paar herkenbare thema's, denk aan relatieproblemen, het nadeel van single zijn en nog een thema beschreven, maar daar kan ik hier niets over zeggen, want dan zou ik een spoiler verraden. Lees het boek daarom maar om erachter te komen wat het 3e thema is. Het zijn thema's die eigenlijk wel van alle tijden zijn en ook in de toekomst van velen zullen spelen. Ik heb vooral de laatste hoofdstukken met tranen gezetten, dan wel van verdriet om een personage, dan wel van blijdschap om een personage. De gegeven adviezen kan je ook in het echte leven wat aan hebben. In het begin ergerde ik me wel een beetje aan Dionne, maar zo te verder het verhaal zo te meer respect ik voor haar kreeg. Wat heerlijk is, is dat het geen kleffe roman is, maar dat het lijkt of het zo uit het leven is geschreven. Het boek is onderverdeeld in hoofdstukken waar je in het ene hoofdstuk uit het leven van Dionne leest en dan weer een hoofdstuk over het leven van Emma en soms komen ze samen in een hoofdstuk. Wees niet bang dat het verwarrend is, want in de eerste zin van het hoofdstuk heb je al door over wie het gaat. Het eind is een ander eind dan je verwachtte. Kortom het is echt een aanrader.

Wat vind je van de cover? 
Supermooi, de cover nodigt uit om het boek te pakken en te bekijken.

Wat vind je van de titel van het boek? 
die past heel erg goed bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend geschreven. Het verhaal kent geen langdradige momenten en op momenten dat het dat wel zou worden, is dat netjes gestopt.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel en herkenbaar voor velen.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het verhaal, of de verhalen, van Dionne en Emma laten in elk hoofdstuk apart iets van het leven van hen weten en soms komen ze samen in een hoofdstuk om vervolgens weer een paar hoofdstukken over hen apart te lezen, met een eind die niet voorzien was. Of dat een happy end is ga ik niet vertellen, dat mag je zelf gaan lezen.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in, wilde steeds verder lezen om te weten hoe het verder zou gaan.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt, zeker de laatste hoofdstukken, het boek niet wegleggen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, ik had van beide dames een ander eind verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ze zijn heel geloofwaardig, ze zouden mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Emma, vanwege haar humor, dat ze voorzichzelf op durft te komen en anderen goede raad geeft als dat nodig is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik in dit geval niet zeggen, maar ik weet zeker dat je na het lezen van dit boek ook een hekel hebt aan die personen en om dezelfde reden als ik.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat zou ik. Zowel Dionne als Emma zijn twee leuke vrouwen waar ik goed bevriend mee zou kunnen zijn.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het boek speelt zich in de huidige tijd af en ik breng het er best goed van af. ;)

Heeft de auteur je kunnen raken?
Absoluut, zeker met het 3e thema, waar ik niet over kan praten, maar het ging me zeker aan het hart omdat het voor mij zo herkenbaar was.

Mooie quote in het boek: 
Was het vandaag de nationale idiotendag?

Zou je het boek aanraden? 
Ja, het boek is een echte aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Ik denk dat vooral de 30 plussers het een herkenbaar boek zullen vinden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, dus ik kan het boek niet weggeven, maar hij mag op mijn e-reader blijven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in gedachten hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Waarschijnlijk wel.

Leuk weetje over het boek:
Binnenkort geeft Suzanne een explemlaar van haar boek weg op haar Facebookpagina. Like haar pagina en hou die in de gaten.

Website van de auteur:
Suzanne Peters

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ ELLESSY



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg