Alles Verloren - Roel Janssen


De proefdruk van dit boek won ik onlangs via bol.com boeken. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Zeilster Tessa Insinger en fotograaf Mortimer Davies varen naar de Griekse eilanden en langs de Turkse kust voor een reportage over vluchtelingen die er alles voor over hebben Europa te bereiken. Op zee redden ze een drenkeling uit een omgeslagen rubberboot: een Syrisch meisje. Ze is de enige overlevende van de ramp die zich heeft afgespeeld.
Tessa en Mortimer besluiten te achterhalen wat er met het meisje is gebeurd. Daarbij stuiten ze op gewiekste mensensmokkelaars, bevlogen hulpverleners, dubieuze zakenlieden en schimmige Europeanen die een radicale oplossing van het vluchtelingendrama nastreven. Met informatie van het Syrische meisje ontrafelen Tessa en Mortimer een complot dat de Europese vluchtelingencrisis in een schokkend politiek daglicht plaatst.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De cover verraadt al dat het geen verhaal zal worden van een leuk en rustig zee-reisje langs bijvoorbeeld de Griekse Kust. Het geeft al aan dat het een heftig, schokwekkend verhaal zal zijn dat je gaat lezen en dat is het ook. De cover komt al dreigend over, je voelt dat er spanning is.

Het verhaal is schokwekkend waarvan je hoopt dat het in de realiteit niet voor zal komen, dat mensen in het echt levend hun eindbestemming halen als ze vluchten in bootjes op zee, dat er geen mensensmokkelaars bestaan, dat er geen vieze politieke spelletjes gespeeld worden over de ruggen van vluchtelingen, dat er geen geld wordt verdiend wordt aan de vluchtelingen, maar helaas, ondanks dat een deel fictie is, is een deel op waarheid berust zoals de auteur meldt in het boek. Iedereen weet van de mensensmokkelaars, maar dat er zoveel mee gemoeid is, dat weten er, denk ik, maar weinigen. Ook ik wist dat niet voordat ik het boek las. Ben daar dan ook erg van geschrokken. Zeker van de radicale oplossing, waarbij ik ineens anders naar bepaalde nieuwsberichten ga kijken.

Het verhaal is heel erg realistisch geschreven. Ondanks dat Tessa & Mortimer en de andere personages geen echte personages zijn, hadden ze dat wel kunnen zijn. Het verhaal had zomaar waar gebeurd kunnen zijn. Je leeft met Tessa, Mortimer. Samouya en de vluchtelingen mee. Wordt kwaad om wat er allemaal gebeurd, je bent verbaasd over veel dingen, heel af en toe moet je lachen om een opmerking van Mortimer.
Het plot verraste me, had die niet zien aankomen. Ik had een ander plot verwacht, maar deze is beter dan die ik verwachtte.
Persoonlijk was ik erg blij met dat de auteur er niet voor heeft gekozen om het verhaal te laten stoppen aan het eind van hoofdstuk 39, maar dat hij ook hoofdstuk 40 heeft geschreven waarbij je leest hoe het met bepaalde personages gaat, waardoor je het gevoel hebt dat je het boek ook echt uit hebt, dat je niet met vragen blijft zitten.

Mijn mening is er na het lezen van dit boek niet door veranderd. Ik vind nog steeds dat vluchtelingen opgevangen dienen te worden in de landen waar het veilig is en dat de criminelen opgepakt en opgesloten moeten worden. Dat vrouwelijke vluchtelingen zich ook veilig moeten kunnen voelen in opvangkampen zonder dat ze bang moeten zijn dat ze lastig gevallen worden. In dat opzicht zou het mooi zijn als er speciale opvangkampen zouden komen speciaal voor vrouwen en kinderen. Dat vrouwen daarvoor zouden kunnen kiezen zodat ze niet bang hoeven te zijn dat ze of hun dochter(s) lastig gevallen worden door mannen die zich niet kunnen inhouden.

Wat vind je van de cover? 
Zoals gezegd, de cover komt erg dreigend over, wat precies bij dit boek past. Wel had ik voor een andere boot gekozen, meer eentje die ook in het verhaal voorkomt.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, het geeft precies weer waar het verhaal over gaat.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Erg beeldend, je ziet alles zo voor je.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel en actueel. Het is heel goed dat, ondanks dat een deel fictie is, het deel van de vluchtelingen in bootjes wordt verteld. Zodat je de mensen beter begrijpt, maar ook, hoe moeilijk ook, wat er achter zit.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. In het begin is er af en toe een hoofdstuk dat je terug brengt in de tijd om het verhaal later in het boek beter te begrijpen. Langzaamaan kom je met ieder hoofdstuk dat je leest uit bij het plot.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik was niet af te leiden.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Absoluut, je laat het verhaal met moeite los als je iets anders moet doen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, die zag ik niet aankomen.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze. Ze zouden zomaar echte mensen kunnen zijn.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Tessa, omdat ze een moedige en sterke vrouw is die zich niet zo makkelijk laat paaien en voor zichzelf op durft te komen.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De mensensmokkelaars, het waarom spreekt voor zich.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, ik denk wel dat ik bevriend zou kunnen zijn met Tessa, Mortimer & Samouya.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel erg mooi, je wilt er zo heen gaan om het met eigen ogen te aanschouwen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik leef erin en het gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Dat heeft de auteur zeker. Het verhaal heeft me diep geraakt.

Mooie quote in het boek: 
De zee is eindeloos, maar de leefruimte van een zeilboot is beperkt.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, dat kan ik zeker.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Ik denk dat het boek voor iedereen geschikt is.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een proefdruk en ik vind het not done om die weg te geven. Hij gaat weer terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming, maar ik hoop wel dat het boek verfilmd gaat worden in de toekomst. Ik ga die dan niet kijken, want ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het boek gelezen heb, maar heb zo'n vermoeden dat, mocht het boek ooit verfilmd worden en als die echt goed gefilmd wordt, het best wel eens een kijkcijferkanon kan worden.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat me nog wel even bezig gaat houden, het gaat je namelijk niet in de koude kleren zitten.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
ROELJANSSEN.NL

Website van de uitgever:
De Bezige Bij



Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg