Een Meisje Loos - Ton Van Der Lee


Van Uitgeverij Ambo | Anthos mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Na de Bredase capitulatie weet Krijntje de stad ternauwernood te ontvluchten. In Amsterdam vindt ze werk als keukenhulpje, maar het logement van haar bazin blijkt geen nette herberg. Krijntje ziet haar kans schoon als ze hoort over het gebrek aan huwbare vrouwen in Batavia. Om haar droom te kunnen verwezenlijken en aan het benauwende Nederland te ontsnappen besluit ze vermomd als man aan te monsteren op een VOC-schip. Tegelijkertijd bereiden ook Jan Pieterszoon Coen en zijn vrouw zich voor op hun reis naar de Oost.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Vanaf het allereerste moment zit je in het verhaal en kan je niet meer stoppen met lezen. Diverse gebeurtenissen uit het verleden worden beschreven zoals de Bredase capitulatie, hoe men in de 17e eeuw met vrouwen omging, waar je nog de slavernij had, hoe men het personeel behandelde, de tijd van Jan Pieterszoon Coen, het leven op een VOC-schip, het leven in Batavia in de 17e eeuw, maar ook in Japan.
Het leven toen was, zeker voor een vrouw, niet makkelijk. Je moest echt geluk hebben als je een 'goede' man had die je respecteerde. Als vrouw alleen was het helemaal lastig.
Je kon overigens maar beter zorgen dat je goede vrienden was met de chirurgijn, want als je hoofd hem niet aanstond en je werd ziek, dan kon hij er wel voor zorgen dat je die ziekte niet meer na kon vertellen.
Na het lezen van dit boek van dit boek kan je je afvragen of Jan Pieterszoon Coen wel zo'n held was als altijd wordt beschreven of dat hij simpelweg een wrede (zacht uitgedrukt) man was die alles onder het mom van God's wil deed, waar niemand tegenin durfde te gaan.
Voor Krijntje krijg je alleen maar meer en meer respect.

Ik wil de auteur complimenteren met hoe hij zich inleefde in de vrouw, hij heeft dat heel erg goed beschreven. Kan me voorstellen dat dat voor een man niet makkelijk geweest moet zijn om over bepaalde onderwerpen, waar een vrouw in haar leven nu eenmaal mee te maken krijgt, te schrijven.

Wat vind je van de cover? 
Heel erg mooi, past echt bij het boek. Daarnaast zie je dat het bij de historische boeken-serie, die je los kan lezen, van Ambo | Anthos hoort.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Hij past bij het boek en is goed gekozen, maar door die titel loop ik de hele dag het gelijknamige liedje te zingen die mijn oma vroeger ook graag zong. Nu begrijp ik dat er lezers zijn die dat liedje niet kennen; speciaal voor jullie heb ik een YouTube filmpje onderaan deze recensie geplaatst waar je het liedje mee kan zingen. Wil je het liedje niet de rest van de dag in je hoofd hebben spoken, dan zou ik het niet luisteren. ;)

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is beeldend, vlot. Je ziet alles voor je. Af en toe lijk je de zee te horen.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel Ik heb nog geen boek gelezen waarbij een vrouw als man vermomd meegaat op een reis naar Batavia om daar een beter leven op te bouwen.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het boek is opgedeeld in drie delen: Naar zee, Batavia en De terugkeer.
Het eerste deel vertelt je het verhaal hoe Krijntje en Mayken naar zee gaan, wat ze meemaken alvorens ze zover zijn en het leven op Zee. Door flashbacks kom je meer te weten over Krijntje haar verleden.
Het tweede deel vertelt je het verhaal over hoe Krijntje haar opwachting als vrouw maakt in Batavia, wat ze daar meemaakt en of ze daar een man vindt.
Het derde deel moet je zelf maar ontdekken, want als ik daar iets over vertel, dan zou ik teveel vertellen en dat is niet de bedoeling.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, ik werd niet snel afgeleid en als dat al gebeurde, reageerde ik kribbig omdat ik verder wilde lezen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, toch wel, ik had het niet verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze zeker, want het meeste is echt gebeurd en dat wat erbij is gefantasseerd, had zomaar echt kunnen zijn.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Krijntje, omdat ze een heel sterk persoon is en voor zichzelf durft te kiezen, dat ze voor een beter leven dan ze had durft te kiezen. Daarnaast kan je alleen maar bewondering voor haar hebben hoe ze met alles omgaat na alles wat ze heeft meegemaakt.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat zijn er teveel om op te noemen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ik denk het wel, juist omdat zij geen onderscheid maakt tussen een hoogeplaatste en iemand die bij wijze van spreken het vuil ophaalt. Ze zijn in haar ogen allemaal gelijk.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Batavia en Japan lijken me heel erg mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Nee, dat is een te 'harde' tijd voor mij.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. Hij laat in dit boek zien dat het leven voor een vrouw in de 17e eeuw helemaal niet makkelijk was, dat we het nu toch maar goed hebben. Daarnaast laat hij je met andere ogen naar Jan Pieterszoon Coen kijken. Je gaat nadenken of hij niet teveel eer heeft gekregen.

Mooie quote in het boek: 
Ze denken dat ze beter zijn dan vrouwen, ze noemen ons het zwakke geslacht, maar ik ben ze allemaal te slim afgeweest.

Zou je het boek aanraden? 
Absoluut, zeker als je van historische romans houdt.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis en dan met name in verhalen over de VOC.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag weer terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Het boek is net uit en nog niet verfilmd, maar het zou me niets verbazen als dit boek ooit verfilmd wordt. Ik ga dan niet kijken, want ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het gelezen heb. Daarnaast heb ik geen problemen om te lezen over afslachtingen en enge ziektes, maar ik hoef het nu ook weer niet te zien, daar kan ik niet tegen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Waarschijnlijk wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
TON VAN DER LEE

Website van de uitgever:
ambo | anthos uitgevers







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg