Laat Los Mijn Hand - Edward Docx


Ik mocht de proefdruk van dit boek voor uitgeverij atlas contact lezen en wil ze daar hartelijk voor danken.
Het boek ligt vanaf 12 juni 2017 in de boekwinkels.

Oorspronkelijke titel:
Let Go My Hand

Waar gaat het boek over? 
Louis Lasker houdt zielsveel van zijn familie – de momenten dat het niet zo is daargelaten. Zijn twee halfbroers, Jack en Ralph, zijn fantastische, lastige mensen, maar heel druk met hun eigen ego’s. Louis’ leven staat in het teken van het verzorgen van zijn vader. Met zijn vieren ondernemen ze per busje een reis van Londen naar Zürich. Hun vader is ongeneeslijk ziek en hij wil op waardige wijze zijn leven beëindigen. In Engeland is dat bij wet verboden. In deze geweldige roadnovel gaat het in feite over de elementaire vragen in het leven en wat er uiteindelijk werkelijk toe doet. ‘Ontroerend’ dekt geenszins de lading, dit boek knalt recht je hart in en laat je na lezing verweesd achter. Docx heeft een uiterst actueel verhaal geschreven en de meest onweerstaanbare en onuitstaanbare personages gecreëerd, rijkgeschakeerd als het leven zelf.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
De cover spreekt me niet zo aan en ben dan ook heel benieuwd hoe het boek er uitziet als het straks in de winkels ligt. Twee los latendende handen, van een jongere- en een oudere man, had beter bij het boek gepast. De titel is daarentegen heel erg goed gekozen. Die verwoord precies waar het boek over gaat. Dat is de rode lijn door het hele boek. In die zin past de rode kleur van de vredesduif er wel goed bij en nu ik het zo opschrijf, valt het kwartje en begrijp ik de keus voor de vredesduif.
In het begin moet je moeite doen om er in te komen, maar als je eenmaal in het verhaal zit, dan ga je van de personages houden, gaan ze in hart zitten, hoe onuitstaanbaar ze ook over kunnen komen.
Of je ze begrijpt, dat is een ander verhaal, maar je wilt alleen nog maar verder lezen en hoopt dat ze nog een paar mooie, bijzondere dagen gaan meemaken waar ze de rest van hun leven geregeld aan kunnen denken. Dat ze alles uitpraten wat hen dwars zit, dat ze vrede kunnen hebben met het gebeuren. Je hoopt stiekem dat het verhaal anders eindigt, dat er ineens een medicijn is die de vader kan genezen.
Het plot is deels verrassend, je verwacht deels dat die anders zal zijn.
Als je het boek uit hebt, voel je je een beetje ontdaan, alsof je het niet kan geloven wat je hebt gelezen.
Het verhaal is op een vlotte, beeldende en vertellende manier geschreven. Het is alleen jammer dat het hier en daar wat langdradig is.
Desondanks is het een heel actueel verhaal waar velen mee worstelen en waar veel vaders en zoons zich in zullen herkennen. Misschien niet wat de ziekte aangaat, maar waarschijnlijk wel de band tussen vaders en zoon(s) en de band tussen broers onderling. Het verhaal laat je nadenken over diverse dingen waar je niet dagelijks over nadenkt. Het staat vol met wijze opmerkingen.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ik had dit keer niet zo heel veel verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Zoals ik al aangaf, een cover met twee los latende handen van een oudere- en jongere man was beter geweest.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want dat loopt als een rode draad door het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is een vlotte, beeldende en vertellende geschreven. Minpuntje is dat het soms wat langdradig is.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is redelijk origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Langzaam aan wordt via allerlei wegen naar het plot gebracht.

Zat je direct in het verhaal?
Nee, ik zat er niet direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
In het begin niet, maar zo te verder je in het boek komt, zo te beter weet het boek je aandacht vast te houden.

Heeft het plot je verrast?
Deels wel, deels niet.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze zeker. Het zouden zomaar mensen kunnen zijn die je kent.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ik had dit keer geen favoriet persoon.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dit keer heb ik aan niemand een hekel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, daarvoor verschillen we te veel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die zijn heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en ik moet zeggen dat ik me er aardig in red.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, de band tussen een vader en zijn zoons en de band tussen broers onderling heeft me geraakt. Het is een echte eyeopener.

Mooie quote in het boek: 
Je kunt het niet eens zijn met wat iemand aan het doen is, maar diegene wel steunen in zijn beslissing.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan je het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor vaders, zoons en broers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
3 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, dat ga ik niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een proefdruk, die geef ik niet weg.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht het boek ooit verfilmd worden, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
EDWARD DOCX

Website van de uitgever:
uitgeverij atlas contact






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg