Lieber Gott - Niet Alleen De Tijd Sneuvelt - Bob Latten en Rob Janssen


Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Lieber Gott. Niet alleen de tijd sneuvelt.' is het waargebeurde verhaal van de gegoede Duitse familie Lieber in oorlogstijd. In de strijd om de Vogezen, rond Verdun en bij de Somme sneuvelen drie van de vier broers. Hen verbindt een eenvoudig zakuurwerk. Na het sneuvelen van de een neemt de ander het mee het veld in. Totdat ook hij sneuvelt. De persoonlijke brieven van reserveluitenant Hyazinth Lieber, in het dagelijks leven advocaat, en de dagboekfragmenten van filosofiestudent en luitenant Theodor Lieber vormen, samen met de oorspronkelijke teksten uit regimentsgeschiedenissen en authentieke foto's een adembenemend tijdsbeeld.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Doordat ik op de achterflap las dat er vier broers waren, snapte ik in eerste instantie niet waarom de andere twee broers niet op de cover staan, maar na het lezen van het boek begrijp ik waarom dat is.
De cover is in ieder geval schitterend, je krijgt bij de titel al duidelijk een idee waar het boek over zou kunnen. Je kan de titel, die sterk gekozen is, dubbel opvatten.
Je krijgt een heel goed beeld van een gegoede Duitse familie, maar ook over de Grote Oorlog dankzij de brieven van reserveluitenant Hyazinth Lieber, de dagboekfragmenten van luitenant Theodor Lieber, de oorspronkelijke teksten uit regimentgeschiedenissen, de detailkaarten van de plaatsen waar de Grote Oorlog was en de foto's uit die tijd van de hoofdpersonen die het boek af maken. Daardoor lijkt het of je vanaf een veilige afstand erbij bent geweest.
Je krijgt een beeld van hoe ze dachten. Bepaalde gedachtes moet je in de tijdsgeest plaatsen omdat dat toen heel normaal was dat ze zo dachten. Je krijgt een beeld van waar de familie in geloofden, je ziet de frustratie van Theodor om een bepaald iets, maar ook wat zijn interesses waren.
De verschrikkingen van de Grote Oorlog komen, helaas, goed in beeld. Van dag tot dag kom je te weten waar ze waren, wat ze die dag deden en hoe velen omkomen.
Het boek is over het algemeen op een vlotte manier geschreven, ook de brieven en dagboekfragmenten zijn vlot geschreven, maar soms leest het wat lastig omdat bepaalde woorden in het Frans of Duits staan geschreven, maar dat is niet echt storend. Het boek leest evengoed lekker weg.
De boeken die Theodor noemt in zijn dagboekfragmenten wil je ook gaan lezen zodat je weet wat hij heeft gelezen en of je het met hem eens bent of niet, nadat je de boeken uit hebt, over hoe hij over de gelezen boeken dacht.
Compliment aan de uitgeverij en de auteurs dat zij ervoor hebben gekozen om de noten onderaan de betreffende bladzijdes te plaatsen en niet achterin zodat je niet hoeft te zoeken.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ik had eerlijk gezegd niet zo heel veel verwachtingen van het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Over het algemeen is het boek vlot geschreven, het boek leest lekker weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel. Het is een verhaal dat nog niet eerder is verteld zover ik weet.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt alleen maar verder lezen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ja, dat denk ik wel, maar dan niet in het oorlogsgebied.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Dat heeft hij zeker. Niet alleen het verhaal over de oorlog, dat raakt me alijd, maar ook de gedachtes van de broers over vrouwen. Ik ben blij dat dat nu niet meer zo is. Dat er nu, ook in Duitsland, anders wordt gedacht.

Mooie quote in het boek: 
Tijd en tijdsduur, het zijn betrekkelijke begrippen, zeker in het licht van de geschiedenis.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in oorlogsverhalen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Neen, dat ga ik niet. Vind één keer genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Hij gaat terug in de boekenkast zodat mijn man het boek ook kan gaan lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is nog geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken. Bepaalde scenes wil ik niet op beeld zien. Zoals ik het gelezen heb, is het al erg genoeg.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit is een boek dat me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteurs lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg