Nina Simone - Alan Light



Van Xander Uitgevers Amsterdam mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
What Happened, Miss Simone?

Waar gaat het boek over? 
Ondanks haar grote talent werd de briljante en tegenstrijdige Nina Simone gedwarsboomd door haar eigen instabiliteit. Alan Light schijnt nieuw licht op haar leven in deze definitieve biografie

Op het podium voelde Nina Simone zich vrij en ongeremd. Maar in de gewelddadige, turbulente en zinloze tijden van de Civil Rights Movement in de jaren zestig, had Simone moeite om haar artistieke identiteit en ambitie te verzoenen met haar toewijding aan de burgerrechtenstrijd. Haar tegenstrijdige ideeën en grillige
temperament kwamen tot uiting in het uitschelden van fans en de destructie van haar relaties, zoals die met haar dochter. Alan Light neemt ons mee op een geloofwaardige tocht langs de verdrietige en verbijsterende wirwar van Nina Simone's leven. Het resultaat is een aangrijpend eerlijk, fascinerend portret van een strijdbaar maar getroebleerd artiest.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Alan Light is een ervaren muziekjournalist. Hij publiceerde al biografieën over Leonard Cohen, Jeff Buckley en Prince. Ook schrijft hij regelmatig voor The New York Times. Dit boek borduurt voort op de Netflix-documentaire What happened, Miss Simone? en is nog completer en diepgravender.

Bron: achterkant van het boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover en de titel zie je meteen over wie het gaat. Het is leuk dat de kleur roze van de titel ook aan de binnenkant van de cover en achterflap is gebruikt.
Het levensverhaal van Nina Simone is op een vlotte manier geschreven, nergens heb je het gevoel dat het hapert. Elke hoofdstuk begint met een kort stukje tekst van Nina of van een bekende van Nina waardoor je gelijk een idee hebt waar het hoofdstuk over gaat.
Het is mooi om te lezen hoe bepaalde songs zijn onstaan en hoe ze te werk ging.
Na het lezen van deze biografie heb je het idee dat je Nina echt hebt gekend, maar of je haar begrijpt, is een ander verhaal. Het is een verbijsterend eerlijk verhaal dat vaak schokkend is omdat je bepaalde dingen niet verwacht had van Nina als je haar niet (persoonlijk) hebt gekend.
Ik kan me voorstellen dat sommige fans niet blij zijn met deze biografie omdat ze bepaalde dingen liever niet willen weten van hun idool. Toch is het goed dat de auteur dit boek heeft geschreven, omdat ook de mindere kanten van haar gezien mogen worden, dat ze ook maar een mens was die zo haar fouten had net zoals de meeste mensen. Een persoon die de kaas niet van haar brood liet eten, die zo haar eigen gedachtes had, deed wat ze vond dat ze moest doen, die haar eigen mening durfde te geven, dat ze ook onzeker kon zijn, die opkwam voor de zwarte mens en ook aardig kon zijn.
Na het lezen van deze biografie hou je (nog meer) van haar, heb je postuum een hekel aan haar, heb je medelijden met haar, bewonder je haar of je hebt gemengde gevoelens.
Minpuntje is dat de foto-katern midden in een hoofdstuk is geplaatst i.p.v. tussen twee hoofstukken in. Ook is het jammer dat er voor een biografie redelijk weinig foto's instaan. Dat had wel meer gemogen.


Koop bij bol.com


Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek zeker en meer dan dat.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi, echt Nina Simone waardig.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, je weet meteen waar het boek over gaat.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Het is chronlogisch geschreven vanaf de geboorte van Nina tot en met haar overlijden.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal in begonnen, kan je het boek niet meer wegleggen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Nee, dat denk ik niet. Daarvoor verschillen we teveel van karakter.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Dat heeft hij zeker. Ik ken Nina Simone eerlijk gezegd alleen van haar muziek die ik geweldig vind, maar als persoon wist ik eigenlijk niets van haar. Na het lezen van dit boek heb ik gemengde gevoelens, enerzijds de bewondering voor haar muziek, maar ook postuum medelijden voor het feit dat ze het zich niet altijd makkelijk heeft gemaakt, al begrijp ik nu wel waarom, ook al keur ik niet alles goed wat ze heeft gedaan.
Bepaalde dingen herkende ik van zowel Nina als van Lisa omdat ik zoiets ook, op een andere manier, heb meegemaakt, heb gevoeld.

Mooie quote in het boek: 
Muziek kan je stemming veranderen.

Zou je het boek aanraden? 
Het boek is een echte aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor de fans van Nina Simone.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag weer terug in de boekenkast.

Ga je de documentaire bekijken? 
Als de documentaire in Videoland van KPN komt, dan ga ik die misschien wel kijken.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk dat het boek me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
XANDER UITGEVERS AMSTERDA


Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg