Rasha - Marijke A. Deege


Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Rasha, de spannende nieuwe roman van Marijke A. Deege, verbeeldt op actuele wijze de ontmoeting tussen de islamitische en de christelijke wereld. De schrijfster heeft na haar novelle Chavah opnieuw gekozen voor een meeslepend verhaal waarin het leven van een vrouw in een conflicterende omgeving centraal staat.
Vanuit een dubbelperspectief maakt de lezer kennis met het dagelijkse leven van Rasha in een streng islamitisch oasedorp in Midden-Egypte. Haar leven wordt beheerst door de Koran, de imam, haar oudste zuster en twee Nederlandse broers, die een motortocht maken door Noord-Afrika en via de Libische woestijn in Egypte aankomen, het land van hun grootmoeder van wie zij zoveel spannende verhalen hebben gehoord.
De indringende stilte van de woestijn doet de aanvankelijke avonturenzin van de beide broers verstommen. Dat zijn in de woestijn een grote schat zullen ontdekken, daarvan had slechts hun grootmoeder weet. Door toeval raakt het leven van Rasha en de beide broers met elkaar verweven en neemt hun leven een wending die geen van hen voor mogelijk had gehouden.

Bron: achterkant boek

Over de auteur:
Marijke A. Deege (Gorinchem '44) is sinds 1970 kunstenaar met als discipline beeldhouwen. Door heel Nederland en daarbuiten kreeg zij opdrachten en kocht men haar werk aan. In 2006 begon zij met schrijven. Eerder verscheen van haar hand de biografie Marcus Ravenswaaij, beeldhouwer van nature (2008) en de novelle Chavah, moeder van alle leven (2011).

Bron: achterkant van het boek

Wat vind je van het boek? 
Soms ben ik blij dat een uitgever voor mij bepaalt wat je gaat lezen (voor de duidelijkheid; ik vind het altijd leuk als een uitgever dat bepaalt omdat je dan pareltjes leest die anders aan jouw aandacht voorbij zouden zijn gegaan), want als ik dit boek in de winkel had zien liggen, dan had ik het om de cover niet opgepakt. Uiteraard weet ik dat een cover maar de buitenkant is en dat er van binnen vaak een heel mooi verhaal in schuilt, maar dat neemt niet weg dat ik de cover persoonlijk niets vind. Een cover van een Egyptische vrouw in een klein plaatsje in Egypte was mooier geweest.

Zoals gezegd, de cover zegt in dit geval niets, want het verhaal is op een levendige, vlotte, beeldende bijna filmische manier geschreven. Je krijgt een heel mooi beeld van de reis van de broers die van alles meemaken, maar ook van een jonge vrouw die in een streng islamitisch oasedorp woont, waar je haar dagelijkse leven meemaakt. Een jonge vrouw die 'geluk' heeft dat ze iets meer 'vrijheid' heeft dan vele vrouwen, maar toch gebukt gaat onder het strenge geloof, haar oudste zuster en de imam.  Door een ontmoeting en bepaalde gebeurtenissen begint ze twijfelen aan alles waardoor ze in conflict komt met haarzelf.
Je ziet de drie hoofdpersonen geestelijk groeien. Ook aan de nodige humor is gedacht, je moet geregeld lachen om de broers. De hoofdpersonen en nog een paar personen gaan in je hart zitten. Als je het boek uit hebt, dan heb je het gevoel dat je afscheid hebt genomen van een stel vrienden. Je gaat ze missen.

Het verhaal is vanuit twee personen geschreven. Om en om heeft ieder een hoofdstuk, waarbij vaak al binnen een paar regels duidelijk is wie er aan het woord is. De titels van de hoofdstukken zijn steeds goed gekozen, waardoor je een idee hebt waar het hoofdstuk over kan gaan.
Op een gegeven moment wordt het wel duidelijk hoe het gaat eindigen, de vraag is alleen welke obstakels ze allemaal nog gaan krijgen.
Het plot is heel verrassend omdat je bang was voor een plot die anders zou eindigen.
Gelukkig is er een epiloog waardoor je weet hoe het uiteindelijk met bepaalde mensen verder is gegaan. Dat maakt het boek af.

Kortom: eenmaal in het boek begonnen is het lastig om het boek weg te leggen. Het boek laat je zelfs af en toe nadenken over bepaalde zaken en je krijgt een beter beeld over het islamitisch geloof. Je kan zien dat de auteur zich erin heeft verdiept.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het zeker en meer dan eigenlijk.

Wat vind je van de cover? 
Zoals gezegd, die vind ik persoonlijk niet mooi. Een cover van een Egyptische vrouw in een Egyptisch dorp was mooier geweest.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is levendig, vlot, beeldend en bijna filmisch waardoor het boek als een trein leest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed, langzaam aan wordt je naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal in begonnen is het boek moeilijk weg te leggen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Rasha, lees het boek maar om te begrijpen waarom ik haar het leukst vindt.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dalila en ook hier kan ik niet zeggen waarom, dat mogen jullie zelf gaan lezen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersonen?
Ja, dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ze lijken me heel erg leuk, maar ik zou daar nooit als vrouw alleen heen gaan.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. Doordat je een klein kijkje krijgt in het strenge islamitische geloof, ga je pas goed beseffen hoe vrij, zeker als vrouw, we zijn. Ook de reis van de broers laat je geregeld nadenken over jezelf.

Mooie quote in het boek: 
Luisteren is eerst zelf stil worden.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen aanraden om het boek te lezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van romans met inhoud houden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Mijn man gaat het boek mee naar zijn werk nemen zodat zijn collega's het boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van dit boek, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in mijn hoofd zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel,

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg