Ginny Moon Heeft Gelijk - Benjamin Ludwig



Van HarperCollinsHolland mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Ginny Moon

Waar gaat het boek over? 
Ginny Moon is veertien jaar oud. Ze is gek op Michael Jackson. Als ze niet 's ochtends exact negen druiven eet, kan ze de dag verder wel afschrijven. Bij haar derde pleeggezin heeft ze eindelijk een thuis gevonden - iets waar een ander gelukkig mee zou zijn. Maar Ginny bekijkt de wereld nou eenmaal met een heel eigen logica. Dus of haar biologische moeder gevaarlijk is of niet, Ginny móét haar vinden. En daarvoor wil ze alles opgeven, zelfs het enige thuis dat ze ooit heeft gekend...

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Benjamin Ludwig woont in New Hampshire waar hij Engels doceert. Toen hij en zijn vrouw net getrouwd waren, werden ze pleegouders en adopteerden ze een autistische tiener. Ginny Moon heeft gelijk is gebaseerd op zijn eigen ervaringen.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover heb je niet direct door waar het verhaal over kan gaan. Het kan gaan over iemand die op reis is/gaat, over iemand die van alles bewaart in een koffer, maar je kan die koffer ook als iets figuurlijks zien, als dat het gaat over een persoon die een koffer met zich meedraagt. Of dat in dit geval ook zo is mogen jullie zelf gaan ontdekken.
Het duurt even voor je de titel begrijpt, dat je door hebt waar die op slaat. Eenmaal door, ben je alleen maar geschokt.
De auteur heeft zich heel erg goed ingeleefd in een autistische persoon, je kan zien dat hij er ervaring mee heeft, weet wat ze doen en hoe je ermee om moet gaan. Bij een bepaald stukje heb je het gevoel dat hij dat zelf ook ooit geeft uitgehaald, omdat het een heel oude grap is die heel veel mensen in hun kinderjaren wel eens hebben uitgehaald. Dat is het stukje met de lijm op school. Meer zeg ik niet, dat mogen jullie zelf gaan lezen.
Het boek is in dagboekvorm geschreven met de precieze dagen en tijden, gezien vanuit de ogen van de hoofdpersoon, waardoor je het gevoel hebt dat de persoon echt bestaat. Een hele tijd snap je de hoofdpersoon niet, snap je niet waarom ze alleen maar een bepaalde babypop wil, maar als je haar eenmaal door hebt, dan kan je alleen nog maar begrip voor haar hebben waarom ze naar Gloria wil en krijg je pas echt met haar te doen. Hoop je dat het allemaal goed komt.
Het verhaal is humoristisch zoals in de beschrijving van hoe een non is gekleed, aangrijpend, ontroerend, soms erger je je aan bepaalde personen en aan anderen erger je je maar heb je tegelijkertijd ook weer begrip, verbazingwekkend zoals hoe Ginny zich af en toe opstelt/gedraagt, maar dat wordt later duidelijk als je weet wat ze heeft meegemaakt. Het verhaal heeft veel verrassende wendingen die je niet verwacht. Het plot komt als een verrassing, maar je bent stiekem ook blij dat het zo loopt.
De schrijfstijl is heel erg vlot, waardoor het boek vlot wegleest. Het is een boek dat je nog lang bezig blijft houden.
Kortom, na het lezen van dit boek, heb je meer berip voor autistische personen, begrijp je beter hoe je er het beste mee om kan gaan.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, het boek voldeed aan mijn verwachtingen.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi en past heel goed bij het boek. Persoonlijk vind ik deze cover mooier dan het origineel ondanks dat die misschien beter bij het boek past, omdat daar alles op staat dat in het boek voor komt.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, na een tijdje begrijp je waarom er voor die titel is gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, humoristisch.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed, langzaamaan wordt je via allerlei omleidingen naar het plot geleid. Door middel van fashbacks krijg je langzaamaan een goed beeld van wat ze in het verleden heeft meegemaakt.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal in begonnen, kan je het boek niet meer wegleggen omdat je wilt weten hoe het verder gaat lopen, waarom ze soms "raar" reageert.

Heeft het plot je verrast?
Ja, ik had een heel ander plot verrast, maar gelukkig is het een ander plot.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze allemaal.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Brian, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden. Lees het boek maar om te begrijpen wat ik bedoel.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Gloria, maar kan niet zeggen waarom zonder teveel te vertellen. Je zal dat zelf moeten gaan lezen.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Misschien wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. De reden dat Ginny naar Gloria wil, raakte me. Dat een moeder een kind zoiets aan kan doen.

Mooie quote in het boek: 
Ik zorg dat mijn mond dicht is, want zo kan niemand in mijn hersenen kijken.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, het boek is een echte aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder met autistische mensen te maken heeft.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een recensie-exemplaar, die gaat weer terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht dit boek ooit verfilmd worden, wat ik wel verwacht, dan ga ik de verfilming niet kijken, omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik die gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Dit boek is het debuut vab de auteur.

Leesfragment:
Je kan op de site van HarperCollinsHolland een leesfragment lezen.

Website van de auteur:
BENJAMIN LUDWIG

Website van de uitgever:
HarperCollinsHolland





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg