Hunkering - Maria Boonzaaijer



Van Uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken. Het boek ligt vanaf eind september 2017 in de winkels.

Waar gaat het boek over? 
Het huwelijk van de 52-jarige Julia Leander is gestrand en daarmee ligt haar leven overhoop. Via eenarts huurt zij voor een zeer lage prijs een luxe appartement aan de Amstel, maar daarbij is inbegrepen de zorg voor een oude heer, F. Todi. Deze norse Portugees is daar echter niet van gediend en doet er alles aan om Julia het huis uit te werken. Desondanks ontvouwt zich tussen deze twee gekwetste mensen een intieme relatie, die hen doet opbloeien. Dan neemt Todi - gedreven door wroeging over zijn verleden - Julia mee naar zijn geboortestad Setúbal om zijn oude geliefde Teresa te zoeken; een reis met onvoorziene gevolgen.
Hunkering gaat over eenzaamheid en over een passievolle zoektocht naar menselijke warmte en waardigheid. Bovenal rekent dit boek af met het clihé dat seks en senioren met elkaar in tegenspraak zijn.

Bron: achterkant boek

Over de auteur:
Maria Boonzaaijer is docent drama, stemcoach en chansonnière. Hunkering is haar vierde roman. Haar debuut Papa Tango (2009) schreef ze tijdens een vierjarige zeilreis rond de wereld. In 2013 verscheen Het vreemde meisje, in 2015 de familieroman Joodse buren.

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover verwacht je niet direct een roman te lezen over een verbroken relatie. Toch past de cover goed bij het verhaal. De titel kan je op meerdere manieren plaatsen; een hunkering naar liefde, een hunkering naar genot, een hunkering naar aandacht. Het is een heel sterk gekozen titel die past bij het boek.
Vanaf de eerste zin zit je erin en wordt je meegezogen in het verhaal. Eenmaal in begonnen, wil je alleen maar verder lezen, al is het maar dat je wilt weten welke keuzes Julia gaat maken, of ze de keuzes gaat maken die je vermoed dat ze daarvoor gaat kiezen, hoe het met haar moeder gaat, waarom ze zo doet als ze doet en wat het verhaal van Todi is. Langzaam aan kom je achter de levensverhalen van Julia en Todi waar uiteindelijk blijkt dat ze meer gemeen hebben dan ze dachten. Het is een verhaal met diverse onverwachte wendingen, met als hoogtepunt het plot dat anders blijkt te zijn dan je verwacht.
Het is op een vlotte, beeldende geschreven, waardoor je alles voor je ziet, hoewel je sommige dingen misschien liever niet voor je ziet. De meeste hoofdstukken zijn niet te lang, waardoor je het boek ook tussendoor zou kunnen lezen.
Het verhaal laat je geregeld nadenken over bepaalde onderwerpen zoals of je mensen nog wel kan vertrouwen. Laat je anders naar een bepaald beroep kijken, een beroep dat nog niet echt is 'geaccepteerd' in de maatschappij.
Belangrijkste thema's zijn: de band tussen moeder en dochter, omgaan met een scheiding, omgaan met schuldgevoelens uit het verleden en de hunkering naar menselijke warmte.
Het verhaal kan voor velen, die iets soortgelijks hebben meegemaakt, deels herkenbaar zijn. Misschien hebben sommigen die nu in die situatie zitten er zelfs iets aan. Ook andere delen van het verhaal zoals over de moeder van Julia kan voor velen herkenbaar zijn.
Kortom, dit is echt een aanrader voor mensen die van romans met een diepgang houden.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel sterk, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is beeldend, vlot. Het boek leest daardoor vlot weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel. Het stelt onderwerpen aan de kaak waar nog niet vaak over is geschreven.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed, langzaam aan wordt je via diverse wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt alleen maar verder lezen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het zeker. Ik had een totaal ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze zeker.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Julia, omdat je haar gaandeweg op een positieve manier ziet veranderen, dat ze zich niet anders voordoet dan ze is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Patrick, maar kan niet zeggen waarom. Als het boek uit is, moet je dat zelf maar gaan lezen. ;)

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Heel mooi. Ik zou ook wel aan de Amstel in zo'n pand willen wonen.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft zeker. Het verhaal van de moeder van Julia heeft me heel erg geraakt, omdat ik het deels herkende. Ook het verhaal van Julia, dat ik deels herkende raakte me.

Mooie quote in het boek: 
Ik keek naar een scene uit Romeo en Julia, opgevoerd door twee bejaarden.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen aanraden om het boek te lezen.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van diepgaande romans houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek gaat weer terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is geen verfilming van het boek, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken omdat ik verhaal liever in gedachten hou zoals ik die gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ja, dat ga ik zeker.

Website van de auteur:
Facebookpagina van Maria Boonzaaijer

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg