Driving Miss Norma - Tim Bauerschmidt En Ramie Liddle



Ik mocht dit boek lezen en recenseren van uitgeverij HarperCollinsHolland. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Driving Miss Norma

Waar gaat het boek over? 
Als bij Miss Norma op haar 90e kanker wordt vastgesteld - kort na de dood van haar man, met wie ze 67 jaar samen was - zegt ze nee tegen een operatie, bestraling en chemo: ''Ik ben 90, ik ga op pad!'' En ze begint aan een reis door Amerika in een camper, met haar zoon Tim, zijn vrouw Ramie en hun poedel Ringo.
Al staat ze oog in oog met de dood, deze kleine, stille vrouw zegt luidkeels ja tegen het leven en rolt van het ene avontuur in het andere. Voor de eerste keer in haar leven eet ze oesters, hangt aan een zip-line, maakt een ballonvaart en gebruikt (medicinale) cannabis.
Terwijl haar gezondheid verbetert, verandert Norma in een vrolijke en spontane vrouw die niet meer terugdeinst voor gespreksonderwerpen die eerder taboe waren. Norma, Tim en Ramie leren elkaar kennen als nooit tevoren en onderweg ontmoeten ze zo veel vriendelijke mensen dat begrippen als thuis, familie en vriendschap voor hen een nieuwe betekenis krijgen.

Driving Miss Norma is doordrenkt met de wijsheid en mildheid van de ouderdom. Het laat zien dat het waard is om te leven op je eigen voorwaarden. Belangrijke levensvragen komen op een prettige manier aan de orde en geven de lezer stof tot nadenken.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover en de titel krijg je meteen het gevoel dat je een vrolijk boek gaat lezen. Het is een cover die een lach op je gezicht tovert, die je vrolijk maakt.
Aan het begin is er een landkaart van Amerika geplaatst met de plaatsen waar Miss Norma, Tim, Ramie & Ringo zijn geweest.
Het verhaal is hartverwarmend, emotioneel, liefdevol, ontroerend. Je krijgt respect voor Tim & Ramie, omdat ze Miss Norma met zich meenemen om haar een mooie laatste reis van haar leven te geven. Voor hoe ze de zorg voor Miss Norma op zich nemen en soms beslissingen nemen omdat dat in hun ogen beter is. Ook voor Miss Norma kan je alleen maar respect hebben, dat ze niet ging zitten kniezen om het overlijden van haar man (die ze vast gemist moet hebben), dat ze niet voor de vervelende chemo en alles wat daarbij komt kijken heeft gekozen nadat ze had gehoord dat ze kanker had, maar ging genieten van haar laatste reis van haar leven.
Geregeld lig je in een deuk zoals bijvoorbeeld bij de aankoop van een jeep waar zij het beslissende woord nam of bij een vaste opmerking die ze geregeld tegen haar zoon en schoondochter maakte. Je ziet haar op een gegeven moment opbloeien en leert haar en haar zoon en schoondochter steeds beter kennen.
De hoofdstukken zijn over het algemeen om en om verteld, aan het begin van iedere hoofdstuk staat er wie het geschreven heeft, waar ze zijn/waren en de titel waar je uit af kan leiden waar het hoofdstuk over gaat. Het verhaal is op een eerlijke manier geschreven waarbij de twijfels, gevoelens en zorgen van Tim & Ramie ook zijn vewoord en hoe ze daar weer opgepept werden door anderen of door Miss Norma. Het verhaal verteld ook hoeveel moeite ze soms moeten doen om iets voor elkaar te krijgen van wat ze willen. Het laat je nadenken over wat jij zou doen als je ofwel in de schoenen van Miss Norma ofwel in de schoenen van Tim & Ramie zou staan. Geregeld wordt er door Tim, maar soms ook door Ramie, terug gekeken in de tijd doordat ze moeten denken aan bepaalde personen of gebeurtenissen.
Het fotokatern met een aantal foto's van de reis maken het boek af.
Na het lezen van het boek wil je die reis ook gaan maken om het met eigen ogen te zien.
Even een tip als je het boek gaat lezen; houd een box met tissues bij de hand, want die heb je echt nodig bij dit boek. Geregeld zul je of een traantje moeten wegpinken.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Meer dan dat.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg grappig, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg mooi, is heel erg goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is heel erg goed. Het begint met een proloog, waarna de reis van het begin tot eind wordt verteld in 16 hoofdstukken, waarna het eindigt met een dankwoord en een stukje over de schrijvers.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker. Eenmaal in begonnen, is het lastig om het boek weg te leggen.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Miss Norma, omdat ze voor zichzelf koos en een reis met haar zoon en schoondochter ging maken, zodat ze ook de rest van Amerika zag.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Aan niemand.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Ja, dat weet ik wel zeker.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Ik wil erheen, ze zijn allemaal heel mooi van wat ik heb gelezen en wat ik op de foto's heb gezien.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in 2015 en 2016 af en die twee jaar ben ik goed door gekomen. ;)

Hebben de auteurs je kunnen raken?
Dat hebben ze zeker, maar eigenlijk meer nog hun (schoon) moeder. Ze heeft laten zien dat je eigenlijk nooit te oud bent om nieuwe avonturen aan te gaan, dat je niet altijd moet kiezen wat de doktoren eigenlijk aanraden. Soms is het beter om voor een andere optie te kiezen.

Mooie quote in het boek: 
Ze keek hem recht in de ogen en verklaarde met alle overtuigingskracht die ze bij elkaar kon schrapen: 'Ik ben negentig. Ik ga er vandoor'.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van waargebeurde verhalen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een recensie-exemplaar, die gaat weer terug in de kast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken, omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteurs lezen? 
Als ze weer een boek uitbrengen, dan ga ik die misschien wel lezen. Hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Er is een Facebookpagina van dit boek waar je nog meer foto's en verhalen kan vinden. De pagina wordt geregeld bijgewerkt.

Website van de uitgever:
HarperCollinsHolland




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg