Ongemakkelijke Mensen - Elly Biesters



Van uitgeverij LEBOWSKI mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Ik ben een derke, een meisje, en dus ben ik een tientje waard.

Ongemakkelijke mensen is het verhaal van een naamloos meisje dat opgroeit in een klein dorp ergens in het rivierenlandschap van Nederland. Centraal in haar leven staat haar opa, de patriarch van de familie. Ooit een trotse en machtige visser, klampt hij zich nu met zijn drie zonen vast aan een roemrijk leven dat niet meer bestaat.
Al jong leert het meisje dat ze nergens voor zal deugen, en van school of de kerk hoeft ze ook weinig te verwachten. Ze is op zichzelf aangewezen en observeert op wrang-komische wijze de ontwikkelingen in het dorp en de familie - opa's voortdurende strijd tegen het (maatschappelijke) verval; ome Hans pogingen een dorpslied te schrijven waarmee hij zal schitteren op tv; de kantoorfrustraties van haar vader en de heimelijke ontsnappingspogingen van haar oma.
Ongemakkelijke mensen is een ontroerende en geestige roman over opgroeien in een gemeenschap die zich geen raad lijkt te weten met de moderne tijd en daardoor gedoemd is te verdwijnen.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Elly Biesters is schrijver, journalist en programmamaker bij de NPO. Haar debuut Ongemakkelijke mensen is gebasseerd op haar eigen jeugd in het dorp Heerewaarden, Gelderland.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover verwacht je een verhaal te lezen van een vrouw die het zwaar heeft met haaar gezin, die hard moet werken en veel over zich heen krijgt wat ze moet verwerken en tegen op moet boksen.
In het begin vind je een plattegrond van het dorp van derke waar je ook een huis van een bekende Nederlander kan vinden.
Vanaf het eerste hoofdstuk wordt je meegezogen in de tijd en krijg je een glimlach om je mond omdat je zoveel herkent: Harmen Siezen die het journaal presenteerde, Calimero, de Fabeltjeskrant, ABBA, klikklakballen, de kleding die gedragen werd, Cijfers & Letters, hoe verjaardagen in 1977 werden gevierd enzovoort. Het is een mooi kijkje in de jeugd van de hoofdpersoon. Het laat zien hoe men in bepaalde families en plaatsen over vrouwen dacht, hoe men ermee omging. Hoe de jeugd van derke was, wat ze deed en hoe ze behald werd. Het is een bijzonder verhaal van wonderlijke mensen waar iedereen wel minstens een persoon, die beschreven is in het boek, zal herkennen. Bepaalde gebeurtenissen kunnen voor sommige lezers herkenbaar zijn omdat ze het zelf ook wel eens hebben meegemaakt zoals bijvoorbeeld iets willen voordragen, maar dat niemand wil luisteren.
Je hebt te doen met bepaalde personen, kan je bepaalde personen wel schieten, geregeld moet je lachen om opa ook al is hij geregeld bot. Op een gegeven moment ken je zijn verhalen over zijn leven wel en moet je alleen maar glimlachen als hij zijn (sterke?) verhalen voor de zoveelste keer verteld.
Elk hoofdstuk, die niet te lang zijn, heeft zijn eigen passende titel en zou ook los gelezen kunnen worden. Het zijn een soort mini-verhaaltjes.
Voor mensen die het dialect niet kennen kan het vervelend zijn om de teksten in het dialect te lezen. Het was dan misschien ook fijner geweest als er achterin het boek een lijst met de genoemde woorden met de Nederlandse vertaling erachter was geweest. Persoonlijk had ik er geen moeite mee, omdat ik dit dialect versta.
Voor mensen die er niet van houden dat er gevloekt en gescholden wordt in boeken, kunnen het boek beter niet lezen, want dat wordt geregeld gedaan. Mocht je er wel tegen kunnen, dan is het boek een echte aanrader.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, het maakt nieuwsgierig.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en (soms helaas) beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze zeker.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Derke, omdat ik mij wel een klein beetje in haar herken.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ome Bart, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locatie in het boek? 
Het lijkt mij een mooi dorp.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
In 1977 was ik 3 en dat jaar, maar ook het jaar 1987, was me goed afgegaan.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker. De manier hoe ome Bart oma behandelde, zeker bij een bepaald gedeelte in het verhaal, heeft me geschokt. Ook hoe er over ouderen werd gedacht wekte ergernis op.

Mooie quote in het boek: 
Na nog wat gerochel en gekuch kan zijne hoogheid dan eindelijk opstappen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Het boek is zeker geschikt voor de bewoners van Heerewaarden.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een vriendin geven zodat zij het ook kan lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Voor zover ik weet is er (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me nog lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
LEBOWSKI






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg