Boegwater - Karin Anema


Van uitgeverij Scriptum mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Binnenvaartschepen - vast aanwezig in ons oneindig laagland. Vanaf een hoge brug of op de wal, wachtend achter gesloten slagbomen, hoor en zie je ze voortglijden - de stuurhut dwars op het schip, auto op het dek, een keffend hondje in het gangboord, op de achtersteven wappert een vlag...
Daar glijdt een geheel eigen wereld langs. Langzaam maar gestaag verdwijnt die in het verschiet. Weg...
Karin Anema is in die wereld gestapt. Ze heeft haar ogen en oren de kost gegeven. Wat voor mensen zijn dat, die schippers? Ze heeft ze in actie gezien. Is er iets bij alle verschillen wat hen verbindt? Ze heeft naar de schippers geluisterd. Naar hun verhalen. Over hun strijd om het bestaan. Over vroeger. Over de toekomst.
Met de komst van de Kaapverdiër Antonio aan boord van de Neerlandia, van schipper Jopie, een einzelgänger, komen er nog weer andere invloeden binnen. Met de reconstructie van hun levens legt Karin Anema de binnenvaartcultuur bloot.

De grote rivieren regelen het ritme van Boegwater. Op en neer de Rijn, op en neer naar Antwerpen, op en neer de Donau. Vroeger met veel contacten, nu alleen nog bij een aanvaring.
Bron: bol.com.

Over de auteur:
Karin Anema (1955) is schrijfster en jounaliste. Van haar verschenen eerder onder mee De groeten aan de koningin, Mexicaanse sneeuw, De laatste grens, dat genomineerd werd voor de Bob den Uylprijs, en Vandaag koop ik alle kleuren, dat vertaald is en verfilmd wordt.

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover weet je meteen waar het boek over gaat. Dat kan alleen maar over de scheepvaart gaan.
Het boek is in een soort dagboekvorm geschreven waarbij steeds een ander aan het woord is en zijn verhaal verteld over een bepaalde periode. De een vertelt voornamelijk over het verleden, wat zijn dromen waren, hoe hij zijn leven liever had gezien en geeft af en toe zijn mening over wat hij van de scheepvaart van nu vindt, de ander verteld hoe hij als jong broekie als matroos bij een schipper komt, hoe hij de begintijd heeft gevonden, hoe zijn leven is gelopen en wat hij hoopt voor de toekomst en er zijn stukjes waarbij anderen aan het woord zijn die vertellen over hun belevenissen. Je gaat mee op reis en kan zo een voorstelling van de plaatsen maken zonder er ooit geweest te zijn. Je komt er achter hoe het heel vroeger, in het begin, op schippersinternaten eraan toe ging en hoe het er nu aan toe gaat.
Het boek geeft heel goed de geschiedenis van de scheepvaart weer, je ziet de tijd veranderen naar het heden. Het boek zal dan ook voor veel (oud) schippers herkenbaar zijn. Er staan herkenbare stukjes in zoals over de kerkelijke schippers die niet op zondag varen en hoe ze om 00.01 dan reageerden, de moderniseringen zoals de eerste telefoon aan boord, het varen met de radar en de intrede van de computer aan boord, maar ook hoe men vroeger met de hand stuurde, hoe het leven aan boord was en is. Wat veel schippers na het schippersleven zijn gaan doen.
Sommige mensen zullen misschien schrikken van hoe men vroeger met matrozen omging, hoe men over ze dacht. Hoe men met hun kinderen omging. Hoe de schepen vaak van vader op zoon overging. Je leest of dat heden ten dage nog zo is of dat dat heden ten dage anders is.
Bij het lezen van het boek ontdek je al gauw dat roddelen niet alleen voor de walbewoners weggelegd is, maar dat schippers dat ook heel goed kunnen.
Aan het eind lees je wie wie is en een verklarende woordenlijst waar je ontdekt wat er bijvoorbeeld met een bokkepoot of een leugenboek wordt bedoeld. De foto's maken het boek af.
Kortom, als je bent geïnteresseerd in hoe het op de scheepvaart is, dan is dit boek zeker een aanrader.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Jawel, dat deed het boek. Veel was ook herkenbaar, andere stukjes kwamen me minder of niet bekend voor.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, past bij het boek.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is in een soort dagboekvorm geschreven, het leest lekker weg.

Hoe origineel is het verhaal?
Het is vrij origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Omdat ik van de scheepvaart kom en een aantal jaar op de passagiersvaart heb gewerkt, kwamen veel plaatsen zoals bijvoorbeeld Koblenz, Lobith, Arnhem, Rotterdam en mijn geboorteplaats Maasbracht bekend voor. Sommige plaatsen zijn mooi, andere zijn wat minder. Toch was het fijn om in gedachten weer even mee te varen en alles weer te zien.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Ik wist niet dat er op de scheepvaart in het verleden zo op buitenlanders werd neer gekeken. Het is mij nooit opgevallen toen ik nog met mijn ouders voer of ik heb het verdrongen uit mijn geheugen. Ik weet wel dat als je een beetje anders was dan anderen, men die personen liever uit de weg ging. Omdat ik al ruim 20 jaar aan de wal zit, weet ik niet hoe het heden ten dage is. In ieder geval heeft het mij toch wel geschokt.

Mooie quote in het boek: 
Water is thuis en rust.

Zou je het boek aanraden? 
Ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor (oud)schippers en een ieder die geïnteresseerd is in de scheepvaart.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Hij mag terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Klik op de site van Scriptum onder het boek op de rode button Preview om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
Karin Anema

Website van de uitgever:
Scriptum







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg