De Verborgen Hand - Noud Bles


Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
De verborgen hand is de roman over vriendschap, liefde, het leven en de dood. Een succesvolle vertaler van toneelliteratuur is de rechterhand van een controversiële, heftig experimenterende regisseur die naam maakt met eigenzinnige, spraakmakende voorstellingen. De regisseur eist het uiterste van zijn acteurs en van zijn vertaler, vooral als hij ernstig ziek wordt en zijn laatste opvoering bedenkt. Het vertalen van dit stuk wordt de inzet van de strijd om de hoofdrollen. Bovendien wil de vertaler zijn vriendschap voor de regisseur tot uiting brengen. In zijn laatste weken is de regisseur omringd door actrices die hem verzorgen, zij verhinderen elk contact. Het uiteindelijke toneelproject bestaat uit de dood van de regisseur, diens crematie en de eerste, dramatische opvoering van het stuk, waarin het toneelspel, de werkelijkheid en muziek van vrouwelijke componisten de toeschouwers en de lezers verbazen.
Bron: bol.com.

Over de auteur:
Noud Bles (Vinkeveen, 1945) is dichter, schrijver, vertaler, romancier en organisator van literaire publieksactiviteiten. De verborgen hand is zijn zesde roman.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover en de titel weet je niet precies wat je moet verwachten van het boek. Zou het over een moord die is gepleegd gaan waarbij de hand is verstopt of gaat het over iets totaal anders?
Als je de cover goed bekijkt, dan zie je naast de Chevrolet en de twee mannen nog een paar dingen. Zo te verder je komt in het boek, zo te meer je ziet en zo te meer je zegt 'oh, ja, nu zie ik het', 'nu snap ik het'. In het begin denk je dat je de titel snapt, maar dan blijkt tegen het eind, dat die titel heel ergens anders op slaat en heeft het feitelijk niets te maken met wat je in het begin dacht.
Het verhaal is op een poëtische manier geschreven. Af en toe is er gebruik gemaakt van fantasie-woorden als 'watermoeder' en 'woordenkoningin'. Ook kom je erachter dat er best veel scheldwoorden zijn voor vrouwen, zoals bijvoorbeeld appelteef, soetesnol en tippeltiet en dat zijn dan nog de nettere scheldwoorden. De hoofstukken hebben passende titels, je krijgt een idee waar het hoofdstuk over kan gaan.
Het is een verhaal over het omgaan met het verlies van een dierbare, omgaan met de ziekte van je beste vriend, hoe ga je om met je vriend, hoe laat je hem blijken wat je voor hem voelt, hoe je over hem denkt. Hoe ver een vriendschap kan gaan, de laatste missie van Peter aan Jurriaan en hoe die te vervolmaken. Heel de tijd hoop je dat Peter de juiste vertaling voor de titel van het toneelstuk kan vinden en ontdekt wie de rollen gaan spelen, wie de hoofdrol mag spelen. Geregeld wordt er terug gekeken naar de jeugd, naar hoe die was, de belangrijkste personen in zijn jeugd en hoe hij daarmee omging. Het plot komt als een totale verrassing, het is op zijn Jurriaans.
Het boek zet je aan om op zoek te gaan naar de genoemde muziek om die te luisteren en je wilt de genoemde toneelstukken bekijken.
Kortom, als je van romans houdt die je van het begin tot eind in spanning houdt van wat het plot is, dan is dit boek een echte aanrader.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel mooi. Het mooie is dat je al lezende steeds meer op de cover ziet. Alles wat op de cover staat, lees je in het boek terug.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is mysterieus, pas tegen het eind snap je de titel en kan je alleen maar concluderen dat die goed gekozen is.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is poëtisch. Je kan merken dat de auteur onder andere dichter is.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaam wordt je via diverse wegen naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft die zeker. Dit plot zie je niet aankomen, ook niet als je nog eens een stukje terug leest.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Jurriaan, omdat hij zich niets van bepaalde regels aantrok en alles op zijn manier deed.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik had in dit boek aan niemand een hekel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen wel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Zonder in detail te treden heeft de manier hoe Peter met alles omgaat mij geraakt, hoe hij contact probeert te krijgen met Jurriaan in zijn laatste levensfase. Ik herken ook wel bepaalde dingen zoals bijvoorbeeld op het moment iets willen zeggen, maar niet weten wat of hoe en later pas, als het te laat is, weten wat je wilde zeggen en hoe.

Mooie quote in het boek: 
Wie zoekt, vindt altijd iets.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van romans houden met een plot die pas op het eind duidelijk is.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Mijn man neemt het boek mee naar zijn werk zodat zijn collega's het boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is geen verfilming van het boek, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Noud Bles

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt





Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg