Kolja - Arthur Japin



Van uitgeverij De Arbeiderspers mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Sint-Petersburg en de Tsjaikovski's - een nieuwe grote historische roman van de meester in het genre
Kolja is acht jaar oud en doofstom als de gebroeders Modest en Pjotr Iljitsj Tsjaikovski zich over hem ontfermen. Zeventien jaar lang trekken zij met hem op. Reizend door Europa bevrijden zij de jongen uit zijn isolement.
Wanneer Pjotr Iljitsj in 1893 in Sint-Petersburg overlijdt, twijfelt Kolja, inmiddels 25, direct aan de officiële doodsoorzaak, cholera. De ware toedracht wordt angstvallig verzwegen, maar stilte kent voor een dove als Kolja geen geheimen. Drie dagen - tot de staatsbegrafenis - heeft hij om de waarheid te achterhalen. Maar terwijl Sint-Petersburg gonst van de geruchten, rijst de vraag of hij de Tsjaikovski's, die hem leerden spreken, niet beter dient door nu te zwijgen.
Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Aan de cover zie je meteen dat je een verhaal gaat lezen over een bijzonder persoon waar je nieuwsgierig wordt naar waar hij aan denkt, waar hij naar zit te kijken.
Vanaf het eerste hoofdstuk wordt je meegesleept in het verhaal, is het boek lastig weg te leggen omdat je alleen maar verder wilt lezen. Je wilt weten wat er precies is gebeurd, of het verhaal dat aan de mensen is verteld wel echt is. Je begint net als Kolja te twijfelen aan de doodsoorzaak van Petja, krijgt steeds meer het gevoel dat het een en ander niet klopt, dat er meer achter moet zitten. Je vraagt je af waarom iedereen ofwel een ander verhaal verteld ofwel dingen verzwijgt. Langzaam aan kom je achter de waarheid, maar of het verstandig is dat het openbaar wordt gemaakt?
De hoofdstukken zijn om en om geschreven, door Kolja's ogen in de tegenwoordige tijd en door Modest's ogen in de verleden tijd. Het is niet verwarrend, omdat dat bij het begin van Modest's hoofdstukken erboven staat dat het door zijn ogen is bezien. In het verleden zie je Kolja groeien van een jongen waar niemand iets van verwacht, die niet kan spreken, tot een zelfverzekerde volwassen man die vol met vragen zit, alles wil weten en mensen daarom soms gek maakt met zijn ondervragingen. Je hebt steeds met hem te doen als bepaalde personen hem laten vallen, maar bent ook trots op wat hij uiteindelijk bereikt. Je leeft met de gebroeders Tsjaikovski en Kolja mee. Het is een bijzonder leven dat Kolja heeft geleid vanaf het moment dat hij kennis maakte met Modest.
Je krijgt een mooi kijkje van hoe het aan het eind 19e eeuw eraan toe ging in Rusland en hoe bepaalde dingen langzaamaan veranderen. Hoe men met doven en een ieder die anders was omging.
Aan het eind verteld de auteur hoe hij op het idee is gekomen om het boek te schrijven en hoe het de belangrijkste personen in het boek is vergaan.
Kortom; als je van romans houdt die deels op waarheid is berust en waarbij je ook een mooi stukje geschiedenis over Rusland kan lezen, is dit een echte aanrader.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, want daar draait het boek onder andere om.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, geregeld vertellend, beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, langzaamaan wordt je van het heden en het verleden naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, dat heeft het plot zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Kolja, omdat hij is wie hij is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik meer een hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Dat denk ik wel.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. De manier hoe de ouders met Kolja in zijn jeugd omgingen heeft me geraakt, maar kan niet precies zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden. Ook hoe men met homoseksuelen omging, en nog steeds gaat, in Rusland, heeft me geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Dit is een van de voordelen van mijn gebrek, woorden waar je niet aan wilt, sluit je moeiteloos buiten.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van romans houdt en geïnteresseerd is in de geschiedenis van Rusland.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-boek, die kan ik niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat ga ik zeker.

Leuk weetje over het boek:
Het boek is gebaseerd op, soms lang verzwegen, feiten over de gebroeders Tsjaikovski.

Website van de auteur:
Arthur Japin

Website van de uitgever:
DE ARBEIDERSPERS






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg