De Kat Die De Weg Kwijt Was - Britt Collins


Van uitgeverij The House Of Books mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
Strays

Waar gaat het boek over? 
Michael King, ooit chefkok, is dakloos en depressief. Op een nacht vindt hij een zwerfkatje, even hongerig en vies als hij. Michael noemt haar Tabor en de twee worden onafscheidelijk. Wanneer de winter nadert trekken ze richting Californië. Bij de dierenarts blijkt dat Tabor is gechipt en dat haar eigenaar nog steeds naar haar op zoek is.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Britt Collins is een Engelse journaliste en schrijft o.a. voor The Guardian, de Sunday Times en Haper's Bazaar. Ze is dierenactiviste en heeft met haar artikelen veel geld ingezameld voor internationale projecten. Britt Collins heeft al vele zwerfdieren gered. Ze woont met haar katten in Los Angeles.

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van het mooie katje op de cover, waar je meteen verliefd op wordt, krijg je het gevoel dat dit wel eens een heel ontroerend boek kan zijn. Dat dit een katje is die wel in is voor een avontuur.
Meteen vanaf het eerste hoofdstuk zit je in het verhaal en wil je alleen maar verder lezen. Je maakt kennis met het katje waar je het meteen mee te doen hebt. Je wilt weten wat er met haar is gebeurd. Ook word je nieuwsgierig naar het verhaal van Michael, je vraagt je af wat de reden is dat hij zwerft, wat er in zijn leven is gebeurd. Al lezende kom je daar achter en krijg je meer begrip voor hem. Door middel van flash backs kom je meer te weten over Michael. Daarnaast kom je ook meer te weten over het leven van Ron. Je voelt het verdriet en de pijn van Ron, snapt zijn verdriet en leest wat voor moeite hij doet om Mata weer terug te vinden. Het verhaal laat zien wat een kat kan doen voor een mens, hoe verdrietig mensen kunnen zijn als ze hun lieveling moeten missen, als ze niet weten waar ze is, hoe andere kat(ten) kunnen regeageren als ze hun maatje missen, hoe anders mensen op zwervers met katten reageren dan als ze geen dier bij zich hebben, hoe een kat voor troost in iemands leven kan zorgen. Je leest niet alleen de verhalen van Michael en Ron, maar ook de verhalen van een aantal mensen die Michael en Tabor op hun reis tegenkomen.
De hoofdstukken hebben passende titels waardoor je een idee hebt waar het betreffende hoofdstuk over kan gaan.
Ondanks dat het een ontroerend boek is, een box met tissues mag je wel bij de hand houden, moet je soms ook wel lachen zoals bijvoorbeeld om het bezoekje van Ron aan een stel vrienden met kippen en om een avontuur van Michael en zijn vrienden op een stuk natuurgebied, waar coyotes en beren zijn, waar Tabor Michael en zijn vrienden een hele poos naar haar laten zoeken.
Voor kattenbaasjes zullen bepaalde streken en trekken van Tabor, Creto en Jimmie heel herkenbaar zijn omdat ze dat van hun eigen kat(ten) kennen.
In het laatste hoofdstuk lees je hoe het met Michael en zijn vrienden gaat, wat ze nu doen.
Kortom; als je van verhalen over katten houdt, dan is dit boek een echte aanrader, zeker omdat het een waargebeurd verhaal is.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi. Ik wil ook zo'n katje, maar vrees dat ik ruzie zou krijgen met onze twee je-weet-wel-katers omdat ze geen andere harige, kletsende vier-poter erbij willen. Daarnaast zou ik dan een hand te kort komen. ;)

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel erg goed gekozen, past bij het boek, want Tabor was de weg ook kwijt.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, beeldend.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Vanaf het moment dat Michael Tabor vindt, of beter gezegd, even daarvoor, begint het verhaal en lees je langzaam aan naar het heden toe. Tussendoor lees je het verhaal van Ron vanaf het moment dat hij Mata kwijt is.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ondanks dat je stiekem wel weet hoe het zal aflopen, had ik toch een ander plot verwacht.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Michael, hoe hij met Tabor omgaat en hoe hij haar verzorgd, daar kunnen veel mensen nog wat van leren.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Jack, maar kan niet zeggen waarom, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Het verhaal van Michael heeft me geraakt en hoe Tabor zijn leven weer wat zonniger maakte. Ook hoe mensen op zwervers kunnen reageren, maar tegelijkertijd is dat herkenbaar omdat ik soms ook zo reageer. Hangt wel van de persoon af, sommigen geven je een slecht gevoel, terwijl andere zwervers weer aandoenlijk zijn.

Mooie quote in het boek: 
Soms begon ze midden in de nacht, rond een uur of vier, ineens te miauwen als een defecte wekker.

Zou je het boek aanraden? 
Het boek is een absolute aanrader.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor kattenliefhebbers.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek gaat terug in de boekenkast zodat mijn man het boek ook kan gaan lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Ik weet bijna zeker dat het boek ooit verfilmd gaat worden. Misschien een rol voor Johnny depp als Michael? Mocht die ooit verfilmd worden, dan ga ik de film niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de auteur:
Britt Collins

Website van de uitgever:
the house of books






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg