Fast Fashion - Agnes Esenkbrink



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Donna van Lokeren werkt voor een groot Nederlands warenhuis dat wegens de recessie in zwaar weer verkeert. Het leven in een gezin en een drukke baan, daarnaast loyaal blijven in de slangenkuil van de modewereld en haar toenemende frustratie vanwege het niet kunnen benutten van haar creativiteit leiden er toe dat zij zelf het voorbeeld wordt van doorgeslagen consumentisme. Als ze tijdens een van haar reizen naar het Verre Oosten de zeer slechte productieomstandigheden ziet en de druk op haar werk en haar privéleven verder toenemen kan een radicaal besluit niet langer uitblijven. Dit boek gaat niet alleen over de gekte van overbesteding maar ook over moederschap,
relaties, opvoeding, loyaliteit, het maken van keuzes, moed en vrouwelijke onafhankelijkheid. Het
is een hilarisch inkijkje in de hectische wereld van de fast fashion industrie. Het is ook een
hoopvol boek, met een boodschap, voor de vrouw van nu.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Agnes Esenkbrink werkte als freelancer en daarna 18 jaar in retail en whole-sale als ontwerpster en stylist. De laatste 10 jaar werkte ze voor het bekende warenhuis V&D. Ze kent de fast fashion wereld van binnenuit. Vanuit de behoefte meer met haar handen te werken begon ze te beeldhouwen. Deze beelden vulde ze aan met gedichten. Ze volgde daarvoor cursussen creatief schrijven met dit boek als resultaat.

Bron: achterkant boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de mooie cover krijg je al een idee waar het boek over kan gaan. Al snel heb je door dat de persoon niet voor niets op een rennende manier is afgebeeld en weer wat later in het boek begrijp je de spetters.
De proloog maakt je nieuwsgierig naar het hele verhaal.  Een verhaal waar werkende moeders zich in zullen herkennen, maar ook herkenbaar voor mensen die in een vergelijkende situatie zitten. Het beroep dat ze uitoefenen blijkt niet meer te zijn dat het was als toen ze begonnen door vergelijkbare redenen die genoemd worden in dit boek. Ook voor koopverslaafden kan dit verhaal heel herkenbaar zijn. Het verhaal laat zien wat een koopverslaving kan veroorzaken, hoe dat op je relatie kan werken. Het is een mooi kijkje in de modewereld, je komt erachter dat het een echte slangenkuil kan zijn waarbij je (soms te laat) erachter komt wie je niet kan vertrouwen en wie wel. Je kan merken dat de auteur in een warenhuis heeft gewerkt waardoor je het gevoel hebt dat het deels biografisch is.
Het verhaal is op een vlotte humorvolle manier geschreven. Vanuit de hoofdpersoon beleef je het verhaal. Je ergert je soms aan de hoofdpersoon, dan moet je weer om haar lachen, dan weer heb je met haar te doen. tegelijkertijd geniet je van haar reizen. Soms wordt er via een flash back even een terugblik in de tijd gekeken zodat je de hoofdpersoon nog beter leert kennen en bergijpen. Je wordt heen en weer geslingerd in het verhaal omdat er heel veel gebeurd, maar dat is niet storend omdat alles in elkaar vloeit. Het verhaal is hier en daar wat voorspelbaar, maar dat is niet erg, er zijn genoeg momenten dat het verhaal een andere kant op gaat dan je verwacht.
Aan het eind verteld de auteur hoe ze erop kwam om het boek te schrijven en waarom ze het boek heeft geschreven. Tevens vind je aan het eind een verklarende woordenlijst van wat de vaktermen als labdip en culotte betekenen. Het is een boek met een paar boodschappen erin verwerkt.
Kortom: dit is een heerlijke feelgood roman die je even uit het leven van alledag sleurt. Voor degenen die geen Engels spreken; laat je niet afschrikken door de titel, want het boek is in het Nederlands geschreven.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek. Wat er afgebeeld staat, kan je ook in het boek vinden.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is deels origineel, deels niet echt, maar omdat het een roman is, is dat niet erg.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, je wordt langzaam naar het plot geleid.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt weten hoe het verder gaat, hoe het zal aflopen.

Heeft het plot je verrast?
Ja, toch wel, maar als je terug leest, dan had je het kunnen verwachten.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Dat zijn ze zeker. Ik heb in hetzelfde warenhuis als de auteur gewerkt, niet waar zij heeft gewerkt, maar op de afdeling Le Marché en herkende bepaalde trekjes van bepaalde personen.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Ondanks dat ik me geregeld aan Donna ergerde, vind ik haar toch het leukst. Zonder haar was het verhaal lang zo leuk niet. Enne... dat voorvalletje met een glazen wand in een douche in een hotel zou echt een stunt voor ondergetekende kunnen zijn. 😇

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Er zijn er twee waar ik een hekel aan heb en ben er nog niet uit aan wie van de twee ik een grotere hekel heb. Ga het boek maar lezen om te begrijpen wat ik bedoel.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Zoals Donna aan het eind is, daar zou ik wel bevriend mee kunnen zijn.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Over het algemeen mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af en dat gaat me tot nu toe goed af.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze zeker, ik hoor de laatste tijd wel vaker over hoe en door wie goedkope kleding wordt gemaakt en in dit boek wordt het ook aangehaald. Het laat je nadenken over de kleren en de spullen die je hebt. Als ik nu iets zou gaan kopen, dan ga ik er zeker beter over nadenken.

Mooie quote in het boek: 
Ze hebben een concentratieboog van een goudvis.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die in de modebranche werkt of geïnteresseerd is in mode.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Mijn man legt het boek op zijn werk neer zodat zijn collega's het boek ook kunnen lezen.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van het boek, maar mocht die er ooit komen, wat zomaar eens zou kunnen dat die er ooit komt, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg