Het Harde Paradijs - Karel Wellinghoff



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Karel Wellinghoff doet in dit boek een penetrerend verslag als deelnemer aan deze groepen en hij beschrijft wat de gevolgen waren in de relaties van mensen en de maatschappelijke impact op hen. Omdat het boek heet van de naald is geschreven heeft de lezer het gevoel bij dit explosieve gebeuren betrokken te zijn. Juist in deze tijd, waarin wij worden geconfronteerd met allerlei extreme geweldsuitingen, geeft het boek zicht op wat er zoal sluimert en broeit in de menselijke psyche. De therapeuten van Bhagwan (Osho) hanteerden breekijzers om velerlei verdrongen trauma's en onderhuidse spanningen in het licht van bewustzijn te brengen. In het boek wordt verslag gedaan van zowel de negatieve als positieve
effecten. We volgen de schrijver op zijn weg in deze beweging, maken mee hoe hij en zijn vriendin er hun weg in vonden en beleefden de 'ontploffing' die het hele circus uiteen deed spatten, na de arrestatie en later verbanning van Bhagwan (Osho) uit Amerika.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Je ziet meteen aan de cover waar het boek over kan gaan. Toch zullen er vast mensen zijn die dat niet gelijk zien, omdat ze niets hebben meegekregen van Bhagwan omdat ze of te jong ervoor waren of nog niet geboren waren op het moment dat Bhagwan zo in het nieuws was waardoor ze er niets over weten.
Het boek is in 3 delen opgedeeld; Poona, Bergen en Rajneeshpuram. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen bijpassende titel waardoor het meteen duidelijk wordt waar het hoofdstuk over kan gaan. Je leest in chronologische volgorde een stukje uit het leven van de auteur met als afsluiter aan het eind, een nawoord waarin hij verteld hoe hij op die periode in zijn leven terug kijkt. Hij schroomt er niet voor om kritisch op het hele gebeuren te zijn, niet alleen naar Bhagwan/Osho, maar ook naar zichzelf is hij heel erg kritisch.
Je krijgt een goed beeld van hoe het er aan toe ging in de therapiegroepen, hoe de auteur dat beleefde. Je begrijpt dan al snel de keuze van de titel voor het boek. Je voelt de pijn die hij voelde omdat het zo beeldend is geschreven. Zijn gevoelens, zijn gedachtes en zijn doen en laten heeft hij goed omschreven waardoor je je goed in hem kan inleven. Je komt te weten hoe en waarom hij voor Bhagwan koos, maar ook zijn twijfels heeft bij het een ander. Door zijn oplettendheid, doordat hij zich vaak niet helemaal gaf, zag hij wat er om hem heen gebeurde, hoe de mensen op het een en ander reageerden, is het een min of meer compleet beeld van wat er zich afspeelde in de therapiegroepen en in de communes. Je komt erachter wat voor soort mensen zich aansloten bij Bhagwan.
Je voelt de worsteling van de auteur hoe hij in Nederland om probeert te gaan met wat hij in Poona heeft geleerd, min of meer probeert hetzelfde leven te leiden. Hoe hij zijn relatie probeert te behouden. Het blijkt dat dat allemaal nog niet zo eenvoudig is als gehoopt. Daarnaast worstelt hij ook nog eens met of hij wel een sannyasin wil worden, of hij zich er volledig aan kan geven als hij er wel voor kiest.
Je leest over de ondergang van Bhagwan, wie daar mede verantwoordelijk voor is.
Kortom; het is een heel ingrijpend verhaal waarbij de auteur niets mooier heeft gemaakt dan het was, maar precies zo heeft geschreven zoals hij het heeft meegemaakt.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, al snel wordt duidelijk waarom er voor deze titel is gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is zo beeldend geschreven, dat je je goed kan inleven in de auteur, je voelt de pijnen en de twijfels van de auteur, maar ook de liefde.

Hoe origineel is het verhaal?
Het verhaal is heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het is op een chronologische manier geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
De meeste locaties klinken heel mooi.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Ik zat op de lagere school (zo werd dat nog genoemd toen ik erop kwam) en in de 4e of 5e klas (zo heette dat toen nog) kregen wij op een gegeven moment een lerares die een Bhagwan aanhanger was. Door dit boek weet ik nu dat ze een sannyasin was doordat zij altijd rode kleding droeg en altijd een mala om had. Sinds gister moet ik weer aan haar denken en besef nu pas wat ze waarschijnlijk heeft gedaan en moet hebben doorstaan. Ik weet overigens verder niets meer over haar, weet niet meer hoe ze was, of ze aardig was of niet, over hoe ze les gaf enz. Ik kan me alleen herinneren dat ze altijd rode kleding en een mala droeg. Dat heeft schijnbaar (onbewust) een diepe indruk op me achter gelaten. Voor mijn gevoel gaf ze al heel snel geen les meer. Of ze ontslagen was of zelf ontslag had genomen, ik heb geen idee.

Mooie quote in het boek: 
En wij slikken het omdat we het herkennen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in Bhagwan/Osho.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Mijn man gaat het boek op zijn werk neerleggen zodat anderen het boek ook kunnen lezen.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek me nog lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Ik denk het wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg