De Horlogemaker Van Londen - Natasha Pulley



Van uitgeverij De Fontein mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Oorspronkelijke titel:
The Watchmaker Of Filigree Street

Waar gaat het boek over? 
'De horlogemaker van Londen' van Natasha Pulley, een verhaal over liefde, verlangen, erkenning en acceptatie tegen het decor van Victoriaans Londen.

Wanneer Thaniel Steepleton thuiskomt van zijn werk vindt hij een gouden zakhorloge op zijn kussen. Dit horloge redt een paar maanden later op wonderlijke wijze zijn leven. Gefascineerd door het zakhorloge gaat Thaniel op zoek naar de maker ervan. Dit blijkt Keita Mori te zijn, een eigenzinnige Japanse immigrant. Hij laat Thaniel kennismaken met een fantastische wereld van uurwerken, muziek en mysterie. Het lijkt allemaal onschuldig, maar een reeks van onverklaarbare gebeurtenissen doet Thaniel vermoeden dat er meer is dan hij op het eerste oog kan bevatten. Wanneer Grace Carrow in hun leven komt, raakt alles in een stroomversnelling. Thaniel wordt heen en weer geslingerd tussen zijn liefde voor de één en zijn loyaliteit aan de ander.

De horlogemaker van Londen heeft het allemaal: spanning, geschiedenis, fantastische elementen en een meeslepende stijl.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Natasha Pulley studeerde Engelse taal- en letterkunde in Oxford. Ze werkte korte tijd als assistent bij de studies astronomie en wiskunde aan de universiteit van Cambridge.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover krijg je niet meteen een idee waar het boek over kan gaan, maar de titel maakt nieuwsgierig. Je wilt weten over welke horlogemaker het gaat en wat zijn verhaal is.
Vanaf de eerste zin zit je in het verhaal en wil je alleen maar verder lezen. In het begin is het vrij rustig, zit er niet echt vaart in, maar toch wil je verder lezen, want je wilt weten wie erachter een bepaalde gebeurtenis zit en hoe het kan dat Thaniel steeds overal goed mee weg komt. Je wilt weten wie Mori echt is en waarom hij steeds zoveel weet, wat zijn motieven zijn. Je wilt weten waarom Grace net zo'n soort horloge heeft als Thaniel, wat de link tussen Thaniel en Grace is. Je wilt weten voor wie Thaniel uiteindelijk kiest. Je leeft echt met Thaniel mee, maar ook met Grace die haar tijd ver vooruit is.
Op het moment dat Grace in zijn leven komt lijkt het verhaal in een stroomversnelling te gaan, dan gebeurt er steeds meer. Je begint van alles te vermoeden, maar steeds krijgt het verhaal een andere wending waardoor je het even niet meer begrijpt. Soms moet je een stukje twee keer lezen om jezelf ervan te overtuigen dat je het wel goed hebt gelezen omdat het verhaal dan zo'n onverwachte wending krijgt, dat je dat niet kan geloven. Je verdenkt diverse personen, terwijl je anderen wel kort verdenkt, maar uit het oog verliest waardoor je niet meer aan die persoon denkt. Het plot is dan ook een complete verrassing, maar als je heel goed hebt gelezen, dan had je het kunnen verwachten. Het is als een terloopse opmerking die je wel hoort, maar niet tot je doordringt en pas achteraf bedenkt dat je het wel hebt gehoord.
Kortom, het is een spannend verhaal die bol staat van de geschiedenis van Londen en een stukje Japan, over liefde en loyaliteit voor bepaalde personen en over hoe te overleven als vrouw die liever geen huisvrouw is. Ook kom je meer te weten over horloges hoe die in het verleden gemaakt werden en die octopus wil je ook hebben omdat hij zo leuk is.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is heel erg mooi, past bij het boek. Het is leuk dat alle elementen van de cover terug komen in het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel mooi, maakt nieuwsgierig. Gelukkig is er niet voor gekozen om de straat uit de Engelse titel van het boek in het Nederlands in de Nederlandse titel te verwerken.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend waardoor het boek lekker vlot weg leest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed, het is chronologisch geschreven waarbij er af en toe even een terugblik in het verleden is. Soms is het wel even opletten over wie het gaat in een bepaalde hoofdstuk.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Heeft het plot je verrast?
Ja, het plot heeft mij verrast, maar toch verbaast het mij achteraf gezien ook weer niet.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Akira, omdat hij een echte levensgenieter is.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Dat kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik niet, maar kan niet zeggen waarom niet omdat ik dat niet kan uitleggen.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Zo uit de beschrijving van Londen in het boek, komt het als een mooie stad over die heden ten dage nog steeds mooi is.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Dat hangt ervan af in welke kringen je leeft. In de hogere kringen had ik wel kunnen leven in die tijd, maar in de lagere kringen lijkt me het leven heel zwaar in die tijd.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Nee, niet echt, maar dat is niet erg.

Mooie quote in het boek: 
Wachttijd was ook denktijd waarin je je strategie kon bepalen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan het boek iedereen aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor jong volwassenen.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Misschien wel.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven, maar het boek mag op mijn Chromebook blijven staan.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is voor zover ik weet (nog) geen verfilming, maar mocht die er ooit komen, wat ik wel verwacht, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het boek liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Leesfragment:
Klik onder de beschrijving van het boek op Uitgeverij De Fontein op Lees hier het eerste hoofdstuk om een leesfragment van het boek te lezen.

Website van de auteur:
Natasha Pulley Twitter

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ De Fontein












Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg