Waarom Mijn Vader 258.175 Sigaretten Rookte - Margriet Hunfeld



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
...Voordat ik begon in te zoomen op het leven van mijn vader, stuitte ik al meteen op een waarschuwing van Connie Palmen: 'Iedereen die meewerkt aan een biografie', zegt ze in een interview, 'pleegt verraad. Als alleen jouw zogenaamde vrienden meewerken, komt het geheid niet goed. Mensen houden er meer van om iets slechts over de ander te vertellen, dan iets goeds'.
Daarom moest ik bij het begin beginnen...

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Margriet Hunfeld is journaliste en schrijfster.

Bron: achterzijde boek

Wat vind je van het boek? 
De man op de cover komt rustgevend over, hij zit duidelijk in zijn eigen wereldje waarbij hij ondertussen geniet van een sigaret. De titel maakt nieuwsgierig. Je gaat je afvragen hoe de auteur op het getal 258.175 is gekomen. Zou de vader elke sigaret die hij rookte hebben opgeschreven om een of andere reden of is het een wilde gok? We moeten overigens dit boek in het tijdsbeeld bekijken. Het gaat over een periode waarin het niet bekend was dat roken slecht voor je gezondheid was, dat velen dus rookten en als je niet rookte, je dan raar aangekeken werd. Heden ten dage weet men dat roken niet gezond is en je er dus beter niet aan kan beginnen.
Het is een heel interessant verhaal waarbij de opmerking van iemand die de vader van de auteur heeft gekend als een rode draad door het boek loopt. Af en toe wordt die vraag gesteld en gekeken of het wel strookt met de werkelijkheid. Je zal geduld moeten hebben, want het antwoord krijg je pas aan het eind. Het is het levensverhaal van Fons Hunfeld. Je maakt eerst kennis met zijn grootouders, wat ze deden en hoe ze elkaar hebben ontmoet zodat je een idee hebt uit wat voor nest Fons kwam. Daarna leer je hem en zijn familie en later zijn gezin kennen. Je komt erachter hoe zijn jeugd was, wie hem aan het roken heeft gebracht en waarom, hoe hij als student was, hoe het kwam dat hij uiteindelijk naar kamp Amersfoort en later naar Zwolle moest en hoe hij dat heeft weten te overleven, wat hij na de oorlog deed, hoe hij zijn vrouw heeft leren kennen. Aan het eind heb je het gevoel dat je hem persoonlijk hebt gekend.
Het is tevens een mooi stukje tijdsbeeld van de eerste helft van de vorige eeuw waarin je ziet hoe alles veranderd, hoe men met het geloof omging, hoe men steeds vrijer werd, naar welke muziek men luisterde, wat men in de vrije tijd deed, hoe het in de katholieke kerk ging.
Het is ook een stukje geschiedenis van Utrecht waarbij je leest hoe de stad steeds groter wordt, waar bedrijven als Douwe Egberts zich vestigen, hoe de huizen uiteindelijk ook moderner werden, hoe de armen en de rijken aan het begin van de vorige eeuw op elkaar reageren.
De foto's maken het boek compleet, je krijgt een beter beeld van de familie Hunfeld.
Kortom; hou je van biografieën, dan is dit boek een echte aanrader.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
De vader van Margriet komt rustgevend over en is dan ook goed gekozen.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen, de titel maakt nieuwsgierig.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot en beeldend waardoor het boek lekker vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het is chronologisch geschreven met af en toe een terugblik als het nodig was.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek.

Heeft het plot je verrast?
Nee, ik had het al verwacht, meer kan ik niet zeggen, want dan zou ik teveel verraden.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
Fons, omdat hij was wie hij was.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
Ik ben er nog niet uit aan wie ik een grotere hekel heb.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Utrecht is een hele mooie stad.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik denk het wel.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft ze. Ondanks dat ik vaker boeken over het verleden lees, blijft het me verbazen hoe men vroeger met vrouwen omging en hoe men over ze dacht. Voor veel vrouwen moet het toch moeilijk zijn geweest dat ze niet altijd konden doen wat ze werkelijk wilden.

Mooie quote in het boek: 
Dat neemt niet weg dat het geheugen een veraderlijk bolwerk is en niemand staat kan maken op de consistentie en juistheid van zijn herinneringen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van biografieën houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Nee, één keer vind ik genoeg.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Ik ga het boek aan een buurvrouw geven.

Ga je de verfilming bekijken? 
Mocht er ooit een verfilming komen, wat zomaar zou kunnen, dan ga ik die niet kijken. Ik hou het verhaal liever in gedachten zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Misschien wel, hangt van het boek af.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg