Ik Kan Er Nét Niet Bij - Sander Verheijen



Van uitgeverij HarperCollinsHolland mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Sander is de vader van Willem en Maurits. De een werd geboren met een zware hersenbeschadiging, de ander heeft autisme. In Ik kan er nét niet bij vertelt hij het hartverscheurende verhaal van zijn eerste jaren als vader van deze bijzondere tweeling.

Hij schrijft openhartig over zijn persoonlijke ontdekkingstocht naar het vaderschap, over de tegenslagen die het gezin treffen, maar ook over de blijdschap als een van de jongens een mijlpaal bereikt, over hoe ze knokken en relativeren en bovenal hoop houden.

Ik kan er nét niet bij is een ontroerend, maar vooral hoopvol en humoristisch boek.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Sander Verheijen (1974) is general manager en hoofdredacteur van boekensite Hebban. Onder de naam twelph.com ontwerpt hij boekomslagen voor uitgeverijen. Over zijn kinderen schreef Sander eerder al een aantal veelgeprezen blogs.

Bron: achterflap boek

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover verwacht je een verhaal te gaan lezen over een vader en zijn kinderen, maar de titel is niet meteen duidelijk. Het maakt nieuwsgierig, je wilt weten wat de auteur daarmee bedoelt. Het duurt even voor de titel duidelijk is, tegen het eind begrijp je de titel pas en kan je alleen maar concluderen dat die goed is gekozen.
Meteen in de proloog voel je de liefde van de vader voor zijn zoons en dat merk je door het hele boek. Geregeld geeft hij aan dat hij van ze houdt, maar ook de liefde voor zijn vrouw voel je in alle hoofdstukken zoals bijvoorbeeld tijdens haar zwangerschap en over de vraag over een taxi.
De auteur is openhartig, eerlijk en spaart zichzelf niet zoals bijvoorbeeld over het gevoel dat hij bij een van zijn zoons had en de reactie van Jip. Het is het verhaal zoals hij alles beleefde, het moment dat hij besefte dat hij vader wilde worden, het zwanger worden, de zwangerschap, het vader worden en het vader zijn van kinderen die 'anders' zijn en de eerste jaren van zijn zoons. Wat voor impact het op het gezin en de omgeving heeft als de kinderen 'anders' zijn. Voor veel (toekomstige) ouders kan het verhaal deels herkenbaar zijn omdat ze deels dezelfde weg hebben gelopen en de frustraties, maar ook de blijdschap om 'simpele' gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld de eerste stapjes van hun kind zullen herkennen.
Soms moet je lachen om bepaalde stukjes zoals bijvoorbeeld in het hoofdstuk Gant of in Mijn woord, wat voor velen, niet alleen ouders, herkenbaar zal zijn.
De hoofdstukken hebben passende titels en zijn niet te lang zodat je het boek ook, als het niet anders kan, tussendoor kan lezen. Omdat het boek op een vlotte manier is geschreven, leest het boek dan ook vlot weg.
Belangrijkste onderwerpen zijn: hoe zwanger te worden, hoe om te gaan met tegenslagen, hoe om te gaan met kinderen die anders zijn. Het is een verhaal van moed en hoop houden en accepteren dat niet alles gaat zoals je vooraf bedacht hebt. Het verhaal zou vele (toekomstige) ouders kunnen inspireren.
Kortom; dit boek is voor alle (toekomstige) ouders een echte aanrader, maar ook als je geen kinderen hebt of wilt is dit boek een echte aanrader. Een box met tissues is wel aan te raden om die bij je te houden, want bepaalde hoofdstukken zijn erg emotioneel.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, pas bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Het duurde een tijdje voor ik de titel snapte, tot ik het bewuste hoofdstuk las, snapte ik er niets van, maar na het lezen van het bewuste hoofdstuk snapte ik de titel en kan alleen maar zeggen dat die goed is gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Die is lekker vlot, beelden.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel, want is het verhaal van de auteur zoals hij het beleefd heeft.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Het is op een chronologische manier geschreven met af en toe een blik in het verleden. Daar heeft de auteur goed aan gedaan om dat zo te schrijven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker, je wilt steeds verder lezen omdat je benieuwd bent naar hoe het verder gaat.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel. Hij is in ieder geval in een mooi jaar geboren. ;)

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Leiden is een mooie stad en de andere locaties klinken ook mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
In de tijd dat het boek zich afspeelt was en ben ik net zo jong als de auteur. Die tijd heb ik goed weten te overleven.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij zeker. Hoe hij en zijn vrouw met alles omgaan, dat heeft me echt op een positieve manier geraakt.

Mooie quote in het boek: 
Een ouderschap zonder zorgen voor je kinderen, als dat al bestaat, kun je niet afdwingen.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor (toekomstige) ouders.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een recensie-exemplaar, die gaat dus weer terug in de boekenkast.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk dat dit boek me nog wel even bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel, hangt van het boek af.

Leuk weetje over het boek:
Dit boek heeft een eigen Facebookpagina.

Leesfragment:
Ga naar de site van HarperCollinsHolland, onder het boek kan je een leesfragment lezen.

Website van de auteur:
XII.

Website van de uitgever:
HarperCollinsHolland






Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Knock-Out - Cis Meijer

Het Libertarische Sociaal Contract

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg