Mijn Land Van Herkomst - C.M. Van Der Mast



Van uitgeverij Aspekt mocht ik dit boek lezen en recenseren. Ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Waar gaat het boek over? 
Wie anno 2015 huiverde bij het zien van tienduizenden vluchtelingen, die vanuit het Nabije Oosten en Noord-Afrika uitwaaierden over Europa in de hoop daar een veilig of beter bestaan op te bouwen, dient te beseffen dat een dergelijke migratie historisch gezien geen uitzondering is.

Het verhaal begint in 1209 vanaf de eerste kruistochten tegen de Occitaanse beschermheren van de katharen en hun gelovigen en sluit af met de overgave van de versterkte nederzetting Montségur en de massabrandstapel van maart 1244 waarbij ruim tweehonderd kathaarse gelovigen de dood vonden.
Deze militaire operaties werden uitgeroepen door paus Innocentius III. Het past alles in een eeuwenlange geschiedenis van vervolgingen, oorlogen, moord en doodslag wegens verschillen in etniciteit, in politieke overtuiging of religieus geloof. Bovendien staan al die vervolgingen steeds in relatie met de zucht naar politieke macht en financieel gewin.

In deze historische roman beschrijft de auteur de woelige geschiedenis van Guilhem de Mas, zijn familie en drie generaties nakomelingen.
Dit alles tegen de historische achtergrond van de 13e eeuw. Het is een geschiedenis van macht en onmacht, geloof en twijfel, van hoop en vrees, van voor- en tegenspoed. Zaken waar ieder mens tijdens zijn of haar leven mee wordt geconfronteerd. En daarin zijn of haar eigen weg moet zoeken.

Bron: bol.com.

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de schitterende cover krijg je een idee dat je een verhaal uit een heel ver verleden gaat lezen en dat is ook zo.
Het verhaal is op een vertellende manier geschreven waardoor je het gevoel hebt dat de auteur je het verhaal vertelt. Aan het begin laat hij weten dat je dat ook zo moet lezen, alsof iemand jou een verhaal vertelt en dat is gelukt. Het boek leest dan ook vlot weg.
Het boek is opgedeeld in 20 hoofdstukken met elk een passende hoofdstuktitel zodat je een idee hebt waar het betreffende hoofstuk over kan gaan. In het begin laat de auteur weten hoe waarom hij dit verhaal heeft geschreven, hoe hij dat gedaan heeft, waar het verhaal zich afspeelt en legt hij de aanduiding katharen uit. Ook vertelt hij waarom hij voor deze cover heeft gekozen. Om enigszins een beeld van de plaatsen, die in dit boek genoemd worden, te krijgen, is er een overzichtskaart geplaatst, waardoor je een goed beeld van de ligging hebt.
Je krijgt een goed beeld van hoe men in de 13e eeuw leefde, hoe de boerderijen en huizen in die tijd eruit zagen, hoe men vroeger gekleed ging. Je komt erachter dat vluchten voor een beter, veiliger leven van alle tijden is, dat het niet iets van de laatste jaren is, maar dat men dat vroeger ook al deed. Dat men vroeger ook al soms het eigen geloof voor zich hield voor de eigen veiligheid, om te overleven.
Je leeft met de hoofdpersonen mee, je voelt de angst, de twijfel, het verdriet, maar ook de vreugde om leuke gebeurtenissen als een geboorte van een kind. Je hebt het gevoel dat je erbij bent en baalt dan ook als het boek uit is, maar je kan tegelijkertijd niet wachten op het volgende deel, omdat je benieuwd bent hoe het met bepaalde personen verder gaat.
Het is een verhaal van zoeken naar een veilige plek om te leven, over het kathaarse geloof, hoop en vertrouwen in het geloof houden, maar ook de altijd aanwezige angst voor kruisvaarders en van twijfel over wat je het beste kan doen; vluchten of blijven met alle gevolgen van dien.
Kortom, als je van historische verhalen houdt, dan is dit boek zeker een aanrader. De auteur heeft zich heel erg goed ingeleefd in de hoofdpersonen uit de 13e eeuw.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Ja, dat deed het boek.

Wat vind je van de cover? 
Die is schitterend, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is heel goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is op een vertellende manier geschreven waardoor het boek vlot wegleest.

Hoe origineel is het verhaal?
Heel erg origineel.

Wat vind je van de opbouw van het verhaal?
Die is goed. Het begint met een proloog over Sebelia en Guilhem en daarna begint het verhaal dat op een chronologische manier is geschreven.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Dat weet het boek zeker.

Zijn de karakters in het boek geloofwaardig?
Ja, dat zijn ze stuk voor stuk.

Welke persoon vond je het leukst en waarom? 
De oude Guilhem, omdat hij een wijs man is en heel veel weet, maar je ook in je waarde laat, je respecteert.

En aan wie had je een hekel en waarom? 
De kruisvaarders, het waarom hoef ik niet uit te leggen, dat begrijp je wel als je het boek gelezen hebt.

Zou je bevriend kunnen zijn met de hoofdpersoon?
Dat denk ik wel.

Wat vond je van de locaties in het boek? 
Die klinken heel mooi.

Zou je in de tijd dat het boek zich afspeelt kunnen leven?
Ik denk het niet.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Ja, dat heeft hij. Het blijft mij verbazen dat alle geloven zeggen dat je iedereen lief moet hebben, maar ondertussen zeggen sommige geloven ook dat iedereen die iets anders gelooft, afgemaakt moet worden. Dat blijf ik raar vinden.

Mooie quote in het boek: 
Twijfel kan je ook behoeden voor het maken van een verkeerde keus.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die van historische verhalen houdt.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
5 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet, of misschien dat ik het boek vluchtig doorlees voor ik aan het volgende deel begin, als die uit is, om te weten waar het verhaal ook al weer over gaat.

Ga je het volgende deel ook lezen?
Ja, dat ga ik zeker lezen.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het boek mag terug in de boekenkast.

Ga je de verfilming bekijken? 
Er is (nog) geen verfilming van het boek, maar mocht die er ooit komen, dan ga ik die niet kijken omdat ik het verhaal liever in mijn hoofd hou zoals ik het gelezen heb.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Dit boek gaat me nog wel even bezig houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat ga ik zeker doen.

Website van de uitgever:
Uitgeverij Aspekt







Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg