100 Jaar Hilversum Mediastad - Peter Schavemaker


Van uitgeverij Conserve mocht ik dit boek lezen en recenseren. ik wil ze daar hartelijk voor danken.

Subtitel:
Honderd Jaar Omroep 1918-2018

Waar gaat het boek over? 
Het boek 100 jaar Hilversum Mediastad van auteur Peter Schavemaker vertelt in details het verhaal Hilversum, ooit een rustig tuin- en weversdorp, vanaf 1918 veranderde in het middelpunt van de Nederlandse omroepgeschiedenis. Sommige detail worden voor het eerst gepubliceerd.
Bij de Hilversumse burgemeester Reymer zorgde de komst van de omroep destijds nog voor grote angst. In 1927 zei hij: 'De toekomst zal moeten leren of en in hoeverre uitbreiding van deze industrie voor gemeente Hilversum een onverdeeld gemeentebelang is te noemen.' Honderd jaar later is Hilversum dé mediastad van Nederland, waar 12.000 mensen werken in de creatieve industrie bij zo'n 1700 bedrijven.
Het boek kijkt vooruit hoe Hilversum mediastad kan blijven in de toekomst binnen het huidige, snel veranderende medialandschap. In het boek komen sleutelfiguren aan het woord: (oud-)politici en (voormalige) omroepmedewerkers, maar ook inwoners van Hilversum en bedrijven.

Bron: bol.com.

Over de auteur:
Peter Schavemaker (Nijverdal, 1967) is media- en muziekjournalist. Hij groeide op in Hilversum en kwam van jongs af aan bij de omroepen als medewerker van de ziekenomroep RANO en lokale omroep. Later werkte hij ook voor de KRO, RTL en NCRV. Hij schrijft voor Reporters Online/Blendle, Spreekbuis.nl ; Broadcast Magazine, dagblad De Gooi- en Eemlander, De Telegraaf, AD, VARA-gids, NPO, Radio 2, KRO Studio, HUMO en het Amerikaanse vakblad Animation Magazine.

Bron: bol.com.
Omslagontwerp:
dbxl/Donald Beekman

Jaar van verschijnen:
2018

Druk:
1e druk

ISBN:
9789054294276
Bindwijze:
e-book

Aantal pagina's:
512

Genre:
Literaire non-fictie

Wat vind je van het boek? 
Bij het zien van de cover en de titel krijg je al een idee waar het boek over zal gaan. Hilversum, het dorp dat in het verleden een totaal andere industrie had dat niets met de media te maken had. Hilversum dat iedereen kent, ook al weet je misschien niet waar het (precies) ligt, maar je zal er dagelijks mee te maken hebben omdat je naar een programma op tv kijkt of naar de radio luistert. Zoals diverse personen in het boek ook al aangeven, het is jammer dat de radiozenders geen Hilversum 1, Hilversum 2 enz. meer heten, maar NPO 1, NPO 2, enz. Het laatste klinkt gewoonweg minder en is ook niet te bezingen in het beroemde nummer van Herman van Veen over Hilversum.
Het boek begint met een schitterend voorwoord van de huidige burgermeester van Hilversum. Daarma wordt er door diverse mensen die er toe doen, zoals bijvoorbeeld (oud) presentatoren, (oud) politici, en (oud) mediamagnaten als John de Mol, terug geblikt op het verleden, wat zij met Hilversum hebben en hadden, wat ze van Hilversum vinden en hoe ze de toekomst zien. Je komt erachter hoe Hilversum zo'n belangrijk dorp is geworden, niet alleen voor Nederland, maar ook voor de rest van de wereld. Wat de toekomstplannen zijn voor Hilversum, of ze het bij Hilversum zullen houden of dat ze ook kijken naar andere plaatsen zoals bijvoorbeeld Amsterdam waar al veel op tv-gebied gebeurt.
Het is mooi om te lezen hoe het begon, wat de eerste reclameteksten waren, hoe het er vroeger aan toe ging, wie bepalende gebouwen zoals de tv-toren hebben ontworpen, hoe het in de oorlog eraan toe ging, wat de politiek van Hilversum vindt en wat de eerste omroepen waren. Je wordt je er bewust van dat er achter het tv-programma dat je kijkt en de zender waar je naar luistert zoveel meer werk wordt verricht, dat het niet alleen de presentatoren en het publiek zijn, maar zoveel meer.
Het is een feest der herkenning van programma's die genoemd worden. Je wilt de genoemde boeken gaan lezen en de genoemde filmpjes gaan kijken.
De foto's maken het boek af. Pluspunt is dat de noten onderaan de pagina staan zodat je niet achterin hoeft te zoeken. Wat ook mooi is, is dat er een paar mooie I.M. in staan zoals van burgermeester Boot en van de eerste media wethouder. Personen die duidelijk niet vergeten mogen worden.
Kortom, dit boek is echt een aanrader voor een ieder die geïnteresseerd is in de media en wil weten wat de geschiedenis daarvan is en wat men in de toekomst verwacht.

Voldeed het boek aan je verwachtingen?
Niet helemaal. Ik miste een interview met Joop van den Ende en Reinout Oerlemans.

Wat vind je van de cover? 
Die is mooi, past bij het boek.

Wat vind je van de titel van het boek? 
Die is goed gekozen.

Wat vind je van de schrijfstijl? 
Het is net of je een documentaire in boekvorm leest en dat is niet negatief bedoeld.

Hoe origineel is het verhaal?
Redelijk origineel.

Zat je direct in het verhaal?
Ja, ik zat er direct in.

Weet dit boek je aandacht vast te houden?
Ja, dat weet het boek zeker.

Heeft de auteur je kunnen raken?
Niet echt, maar dat is in dit geval niet erg. In ieder geval besef je weer dat er zoveel meer achter de radio en tv zit dan je zou denken.

Mooie quote in het boek: 
Hilversum is een plek met een uitstraling naar het hele land.

Zou je het boek aanraden? 
Ja, ik kan iedereen het boek aanraden.

Voor welke doelgroep zou dit boek geschikt kunnen zijn?
Voor een ieder die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Hilversum, de media.

Hoeveel sterren geef je het boek? 
4 sterren.

Ga je het boek nog een keer lezen? 
Ik denk het niet.

Ga je het boek houden of geef je het weg? 
Het is een e-book, die kan ik niet weggeven, maar hij mag op mijn Chromebook blijven staan.

Houdt 't boek je nog lang bezig nadat je het uit had?
Ik denk niet dat het boek mij lang bezig gaat houden.

Ga je vaker een boek van deze auteur lezen? 
Dat denk ik wel.

Leuk weetje over het boek:
Dit boek heeft een eigen Facebook pagina en een eigen Twitter account.

Website van de auteur:
Peter Schavemaker Twitter

Website van de uitgever:
UITGEVERIJ CONSERVE




Koop bij bol.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Van Binnen Is Alles Stuk - Simon Hammelburg

Het Libertarische Sociaal Contract

Knock-Out - Cis Meijer

Onder De Vlinderboom - Pauline Vijverberg